Forbinde nyt PVC kloak rør i gammel beton brønd fra 1963

sven6400
sven6400
Postnr:
sven6400 sven6400

Jeg skal forbinde en ny spildevands kloak til en eksisterende brønd. Den nye kloakføring er lavet af PVC, brønden er lavet af beton og formentligt fra 1963.

Banker man blot hul i brønden og lader det nye PVC rør stikke ind? og slutter tæt med cement?

Hvor langt skal det nye PVC rør stikke ind i brønden? Så den flugter med indvendig side eller et par cm?

Kender godt byggeregler på området, og sørger for de bliver overholdt.

Ulrik123
Ulrik123
Postnr: 6000
Ulrik123 Ulrik123

Jeg mener der findes en muffe til netop dette og vil anbefale du får en kloakmester til at lave det da det er autoritions krævende arbejde du udfører

christiannielsen
christiannielsen
Postnr: 8700

Jeg tror trådstarter mener tilslutning til kloakbrønden og ikke et betonrør.

Nu er jeg ikke kloakmester, men jeg mener at tilslutningen skal ske i bunden af brønden sådan at spildevandet ikke plasker ned. Dvs der skal laves hul i bunden af brønden så spildevandet kan sive ind igennem på brøndens bund og der lukkes tæt omkring røret med beton.

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Man kan ikke lave et hul i beton brønd der passer så godt at der kan bruges gummitætning. Jeg har set kloakfolk støbe rundt om røret uden for. Vær særlig omhyggelig under røret. 

Der skal laves en rende inden i brønden som leder vandet ud, og fra sider på denne rende og op til brøndens sider mures 45 grader i beton. Det kaldes banket og hindrer rotter i at få plads til redebygning m.m. 

Og så skal alt arbejde på spildevand anmeldes til kommunen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
sven6400
sven6400
Postnr:
sven6400 sven6400

Tak for Jeres svar  

Løsningen bliver at banke / skære hul i brønden, og støbe rundt om den.

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.

Jeg mener at havde læst at tilslutning til eksisterende kloakbrønd skal gøres med forgrenerrør på et af nuværende rør til kloakbrønden. 

Ps. Har du husket vandlås?   

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.
larsen56 skrev den 24-08-2018 13:26:12

Sludder, der skal ikke vandlås på spildevand.

Næ det kan godt være der ikke skal, men det er en god ide, med mindre man er ligeglad med kloaklugt. 

larsen56
larsen56
Postnr:
larsen56 larsen56

Igen sludder, ingen ekstra  vandlås på spildevand, vil kun skabe problemer.

Samt spuling af rør gøres besværligt.

mfrost
mfrost
Postnr: 9400
mfrost mfrost

Der er jo allerede en vandlås inde i huset så hvor skulle lugten komme fra..... desuden har man ikke 2 vandlåsen efter hinanden.og man har da aldrig en vandlås på den beskidte side af en spildevandsledning. Dette ville helt sikker medføre tilstopning 

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Lave kloak
    Lav-Hus
  2. Kloak
    Jura, reglementer og krav
  3. Nyt fra
    Fyr og opvarmning
  4. Male PVC sprayhood
    Lav-Båd
  5. tagvand i offentlig kloak
    Jura, reglementer og krav