Test kabel med multimeter?

Hej

Vores cirkulationspumpe er måske stået af, men jeg vil gerne sikre mig at det ikke er strømkablet der er gået til før udskiftning. Hvordan kan jeg med et multimeter tjekke om kablet virker? Gerne imens det er tilsluttet stikkontakten.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis der er "løst" dæksel over kabelindgangen til pumpen, skruer du dækslet af, og måler spændingen mellem 0 og fase. Den skal være på omkring 230 V. I mangel af voltmeter kan du prøve at tilslutte en alm. 230 V elpære med fatning. Ledningen tilkobles hvor forsyningen til pumpen er tilsluttet. 

Hvis pumpen har været stoppet gennem længere tid, sidder løbehjulet måske fast. I mange pumper er der på forsiden en stor skrue i midten af motorhuset. Bag denne skrue er motorakslen. Nogle gange kan akslen løsnets ved at bruge en almindelig flad skruetrækker i en kærv i enden af motorakslen. Du behøver ikke at tappe vandet af.

Hvis elforsyningen til pumpen er intakt, og du ikke kan løsne pumpen, er sidste udvej at afmontere pumpehuset (normalt 4 umbracoskruer). Så kan du få fat i selve pumpehjulet.


Søren O

Jeg har da normalt kunne løsne akslen ved at dreje på akslen med en skruetrækker uden at bruge et ordentlig knald med en hammer.


fase

Der skal ikke bruges hammer. Det er også min erfaring at akslen blot skal drejes, med en stor skruetrækker. Du skal ikke være bange for at der kommer en lille smule vand ud, det bliver ved en lille smule. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis en cirkulationspumpe er stået af så er det aldrig kablet der er defekt 


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis