Test kabel med multimeter?

moffen86
moffen86
Postnr: 8200
moffen86 moffen86

Hej

Vores cirkulationspumpe er måske stået af, men jeg vil gerne sikre mig at det ikke er strømkablet der er gået til før udskiftning. Hvordan kan jeg med et multimeter tjekke om kablet virker? Gerne imens det er tilsluttet stikkontakten.

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Hvis der er "løst" dæksel over kabelindgangen til pumpen, skruer du dækslet af, og måler spændingen mellem 0 og fase. Den skal være på omkring 230 V. I mangel af voltmeter kan du prøve at tilslutte en alm. 230 V elpære med fatning. Ledningen tilkobles hvor forsyningen til pumpen er tilsluttet. 

Hvis pumpen har været stoppet gennem længere tid, sidder løbehjulet måske fast. I mange pumper er der på forsiden en stor skrue i midten af motorhuset. Bag denne skrue er motorakslen. Nogle gange kan akslen løsnets ved at bruge en almindelig flad skruetrækker i en kærv i enden af motorakslen. Du behøver ikke at tappe vandet af.

Hvis elforsyningen til pumpen er intakt, og du ikke kan løsne pumpen, er sidste udvej at afmontere pumpehuset (normalt 4 umbracoskruer). Så kan du få fat i selve pumpehjulet.

Søren O
Bent Andersen
Bent Andersen
Postnr: 0000
Bent Andersen Bent Andersen

Hvad Søren skriver er rigtigt bortset fra én ting: man løsner ikke akslen ved at skrue på kærven, men sætter en skruetrækker i og giver den et hårdt knald med en hammer.

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Jeg har da normalt kunne løsne akslen ved at dreje på akslen med en skruetrækker uden at bruge et ordentlig knald med en hammer.

fase
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Der skal ikke bruges hammer. Det er også min erfaring at akslen blot skal drejes, med en stor skruetrækker. Du skal ikke være bange for at der kommer en lille smule vand ud, det bliver ved en lille smule. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
karl smart
karl smart
Postnr: 2600
karl smart karl smart

Hvis en cirkulationspumpe er stået af så er det aldrig kablet der er defekt 

calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Multimeter
    Værktøj og maskiner
  2. Oliefyr - test af cirkulationspumpe
    Lav-Hus
  3. test af "kabel boremaskiner". den med ledning.!
    Værktøj og maskiner
  4. Cirkulationspumpe.....
    Fyr og opvarmning
  5. Cirkulationspumpe
    Lav-Hus