Blødt downlight kabel til indbygningsspots

Jeg har lige haft besøg af en elektriker, og har lige brug for et input fra en uvildig part. 


Må man godt bruge almindelig installationskabel til indbygningsspots, eller skal det være downlightkabel (varmebestandigt?) som jo er blødt?


Jeg spørger fordi jeg har haft lidt bøvl med de 2 sidste elektrikere jeg har haft forbi...
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tjek denne tråd

https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/167688

Inden du får et svar, vil det være godt at vide:

Hvilken form for spots drejer det sig om, LED eller halogen? Hvad står der i brugsanvisningen?


fase
S. Fabrin skrev den 20-08-2018 13:30:28

Inden du får et svar, vil det være godt at vide:

Hvilken form for spots drejer det sig om, LED eller halogen? Hvad står der i brugsanvisningen?

 Det er LED spot, max 7 W. Der står i manualen at der skal bruges 70° kabler, dog 90° kabler hvis kablerne berører lampecylinderen.  
Der står ikke noget om blød eller stiv ledningstilslutning.

Tilslutning er med fjederklemmer, og det er i min verden lig med at der skal bruges et blødt kabel, og stive kabler bruges ved skrueklemmer.
Selve spottet er et Hilux D10

Almindelig installationskabel er godkendt til 70°C, så det er OK. Fjederklemmer kan bruges til både stiv ledning (som i installationskabel) og blød ledning (som du jo altid forsyner med ledningstyller). Så konklutionen må være, at det elektrikeren har lavet er OK. Hvis din opfattelse af fjederklemmer skulle være rigtig, skulle du ikke kunne montere en afbryder eller stikkontakt i den faste installation, fordi der bruges fjederklemmer i afbrydere og stikkontakter.


fase
Annonce

Tak for svar.
Der er endnu ikke lavet noget, det er blot fordi jeg gerne ville have silikonekabel (180°) i stedet for installationskabel, det mente han dog ikke. Men den smule ekstra det koster er ikke ret meget, med den lille mængde kabel der skal bruges.
Du har ret mht. fjederklemmer - i mit daglige virke (i automatik branchen) bruger vi stort set ikke tyller, KUN til skrue terminaler.
Men du mener der skal tyller på det bløde downlight kabel? For jeg må hellere tjekke efter hvad jeg får lavet...
Men er det mere bøvlet at bruge downlight kabel end almindeligt installationskabel? For prisforskellen er ca. 150 kr?
Det undrer mig bare at han ikke mener det er godt/rigtigt at bruge det kabel?
Og JA, jeg er typen der godt kan lide at gå med livrem og seler. 

Hvis det skal være efter bogen, skal du bruge tyller på mangekorede ledninger. Når det er lovligt med installationskabel, er det overkill at bruge kabel, som kan tåle mere end de 70°C. Jeg kan ikke forestille mig at kablerne bevæger sig, så for den sags skyld, er der heller ikke nogen grund til at bruge andet end installationskabel. 


fase

Tak for svar. Okay, så den eneste grund til at vi er uenige er at det er overkill? Det skal ikke monteres på en eller anden bestemt måde i forhold til installationskabel, som gør at det er meget mere bøvlet? For jeg forstår simpelthen ikke den modstand jeg mødte.

Modstanden skyldes jo nok, at det er helt almindeligt, at installationen skal være så billig som overhovedet muligt, og så kommer der en og forlanger det lavet anderledes, og som er parat til at betale for det. Men lad bare elektrikeren lave med installationskabel.


fase

Okay, tak for svar. Bare underligt for de par hundrede kr. ekstra. 

Men tak

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis