returvand fra fjernvarme gennem varmeflade til ventilation

denlange9000
denlange9000
denlange9000 denlange9000

Hej Alle

Jeg bor i Aalborg kommune hvor vi betaler for vores fjernvarme pr m3 der løber igennem.

Min afkøling er ikke så høj som den kunne være. Men skal nu have installeret ventilations anlæg og overvejer om den varmeflade jeg har bestilt med, kan kobles på retur løbet fra vores radiatorer/varmeveksler. Jeg forestiller mig noget med at sætte et t-stykke på og koble en kontraventil til så hvis ikke varmefladen hiver vandet, så kører vandet blot videre ud som "normalt" - og så sætte retur fra varmefladen lige efter kontraventilen så det derefter bare løber ud..

Skulle der være noget i vejen for det?

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Jeps, 2 t-stykker med en fjederbelastet kontraventil imellem. Jeg har opsat en kaloriefere og forbundet som du har beskrevet. For at være sikker, monterede jeg også en ekstra cirkulationspumpe (den havde jeg liggende), men vandet cirkulerer fint uden pumpe. 

Vil du gardere dig lidt ekstra, så kan du sætte en afspærringsventil i forlængelse med kontraventilen.

Jeg håber at din varmeflade er rigelig stor. Hvis den er dimensioneret ud fra 60 oC, er det slet ikke sikkert at den kan afgive den varmemængde du regnede med.

Søren O
KSC
KSC
Postnr: 8000
KSC KSC

Hej,

Jeg undersøgte det på et tidspunkt og nåede den konklusion, at det ikke kan betale sig ud fra en økonomisk betragtning - måske fra en komfortmæssig synsvinkel.

Du skal have en stor varmeflade, hvis den skal give nogle kW. Uden at kunne huske min beregninger, så mener jeg at hvis du skifter 200 m3 i timen og har en vandtemperatur på 60/40 ˚C vil du kunne hive 2-3 kW ud af den. Alt efter årstid vil den kunne hæve indblæsningstemperaturen 1 ˚C måske lidt mere.

/K

mfrost
mfrost
Postnr: 9400
mfrost mfrost

hej kcs du snakker om "ud fra et økonomisk betragtning" i det her tilfælde koster det kr. 0,00 for uanset hvor høj eller lav afkølingen er på fjernvarmen her i aalborg så koster en m3 det samme og da hans afkøling ikke er stor vil det sagtens kunne betale sig for det koaster iukke en kr. at lade vandet løbe forbi varmefladen henter den bare lidt varme så er det jo en fordel, en slags gratis varme.

KSC
KSC
KSC KSC

Tja, hvis man ikke tager etableringsomkostninger med i udregningen. Det kan godt være, at det er rentabelt at lave det! Det kræver nok en at man gransker anlægget lidt mere for afgøre.

Hvor stort er luftskiftet

Hvor høj er returløbstemperaturen

Hvad koster varmefladen inkl. Montering og hvilke specifikationer har den.

Hvad koster fjernvarmen pr. kW

/K

mfrost
mfrost
Postnr: 9400
mfrost mfrost

Fjernvarmen bliver ikke afregnet i kw, men pr m3 der løber igennem og det er derfor at der ikke er yderligere omkostninger ved at hive ekstra kw varme ud af vandet. Sådan afregnes der i aalborgfjernvarme en m3 koster ca. 16-17 kr unanset kw forbruget

KSC
KSC
KSC KSC

Hvis man i Ålborg betaler 17 kr. Pr m3 fjernvarmevand, så giver det jo også en kW pris. Jeg springer matematikken over da jeg ikke gider at skrive dem! Og understreger, at de ikke er baseret på faktiske forhold.

Lad os antage, at fremløbstemperatureren på nuværende tidspunkt er 70 ˚C og returen er 50 ˚C 

Så hiver du ca. 23 kW/h ud af 1 m3 vand - så giver en en kW/h pris på ca 0,75 kr. 

Hvis du med en varmeflade kan sænke returtemperaturen med 5 ˚C - dvs. 70 - 45 ˚C

Så hiver du 29 kW/h ud, hvilket giver en kW/h pris på ca 0,60 kr.

Du “sparer” altså 15 øre pr. KW/h. Hvilket er hvad investering skal holdes op imod. Og hvis de eksisterende anlæg kan trimmes, så returtemperaturen kan sænkes yderligere - så forsvinder besparelsen.

Uden at kende alle de konkrete tal, så holder jeg stadig på, at det ikke er for økonomiens skyld men komforten, at en varmeflade skal installeres.

/K

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Koble varmeflade på returstreng.
    Fyr og opvarmning
  2. Fjernvarmen drypper...
    Fyr og opvarmning
  3. kontraventil
    Hårde hvidevarer
  4. Fjernvarmen røvrender os
    Lav-Hus
  5. Kan returtermostat betale sig, når man afregnes pr. m3?
    Fyr og opvarmning