Stennedlægningsfræser (+stenrive)

Hej

I tidligere tråd blev jeg anbefalet at bruge sådan en ved omlægning af græsplæne.

Jeg har ser nogle videoer på Youtube, men vil gerne her høre om nogen har erfaring med at bruge sådan en - evt. med billeder af resultatet.


  1. Hvor mange gange skal man køre igennem - jeg tænker at ved anden gang kommer græs/sten op igen?
  2. Hvor meget har i gjort ved det eksisterende græs? - evt. gift/klippet kort ned/fjernet ukrudt.
  3. Hvor meget har i skulle rive sten og rødder bagefter?

Jeg har fundet et par steder her i Midtjylland (omkring Silkeborg), hvor man kan leje en. Jeg har ikke noget imod at betale en højere lejepris for at gå en kvalitetsmaskine - det er en engangsudgift, ligesom med kvalitetsgræsfrø.


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det samme som jeg skrev i den anden tråd.  

Du får ikke sten og andet skidt med op, hvis du kører igennem et område 2 eller flere gangen. Den begraver det løbende som den får fat i det. Er der større sten, kan de jo lige fjernes manuelt. 

Den efterlader overfladen meget pænere end en almindelig havefræser, så der er ikke ret meget der skal rives. Og man kan godt undværre at gøre det, men det afhænger jo lidt af hvordan resultatet bliver.

Hvis du er, eller kender en der er håndværker kan du være heldig at de har gode rabataftaler hos loxam eller andre der lejer maskiner ud.   

Sten nedlægger virker på følgende måde. 

Der fræseren kører "baglæns" det vil sige den løfter alt jord, sten m.m.  op over sig selv og kaster bagud. Lige bag fræser sidder der et gitter af skrå rundjern.  De har en afstand på ca. 10 mm. Alle større dele bliver derfor "skudt" nedad med det samme medens jord smutte imellem og lander lige bagved ( altså oven på det der kom nederst) Derfor kommer sten og rødder ikek op igen ved flere gange kørsel. 

Jeg har kørt en større plæne med sådn en fyr hvor det var ene senegræs der groede. Efter stenlægger havde kørt var plænen ligesom en madras at gå på. Altså 10 cm sene græs rødder og ovenpå 5-10 cm jord. Der blev sået direkte uden anden forberedelse end at udjævne hjulspor der hvor maskinen havde vendt. Det er en meget fin græsplæne, hvor senegræs for længst er gået ud på grund af græsslåning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej begge

Jeg kan også på videoerne se at det ser pænt ud - men opløsningen er ikke super - så fedt at høre at resultatet bliver som det gør.

Hvordan har i forberedt plænen? Bare slået den tæt, eller svedet den af med Roundup?

mvh


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------

Den store var der ikke gjort noget som helst ved. Det var brakmark der blev til fin plæne. Jeg har senere lavet en lilel plæne ( uden stennedlægger) Der blev spræjtet 3 uger før, og den var total fri for ukrudt i plænen. Forbavsende da roundup ikek tager frøukrudt. 

Jeg har en kammerat der kører sten PÅ hans plæne. Det er der hvor det skal holde til bilkørsel. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Super, tak.

Det er næsten utroligt at der ikke er mere udbredt at leje sådan en. Jeg har ikke hørt om den før i år.


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Annonce

Vi købte en, da vi skulle lave haven ved nybygget hus..  kostede vist ikke alverden, men hvor lavede den pænt arbejde.. solgte den efterfølgende - og det var billigere end at skulle leje.. (vi fik et par forespørgsler også, om vi ville leje den ud, men takkede nej..) så det kunne faktisk have være et nul, så hvidt jeg husker.. men det er 7-8 år siden.. der kan være sket meget siden..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg sprøjtede ned med roundup her på ejendommen da vi lavede plænen. Jeg vil anbefale at an fjerner den gamle tørv hvis det er muligt. Fræseren kan godt have lidt svært ved at knuse mosklumperne. Men er der bar jord kan den lave det fineste resultat klar til frø med det samme


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis