Installering af ovn.

HEJ!

jeg har virkelig brug for hjælp med installationen af en ny ovn jeg har fået hjem. 

ledningerne i væggen er 2 sorte hvor den ene sorte går ned og bliver til en tyk grå ledning og de andre har jeg sådan set styr på med 1 rød, 1 brun og 1 grå. kogepladerne virker som de skal men jeg kan simpelthen ikke få gang i ovnen? fra ovnen er der nemlig også 5 ledninger med farverne:

1 Gul/grøn, 1 brun, 1 grå, 1 blå og 1 sort.. 

jeg ville gerne tilføje et billede men ved ikke lige hvordan.. er nemlig ny.


tak! 


Mvh. Malik
HEJ! jeg har virkelig brug for hjælp med... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

undskylder for den dårlige kvalitet, det gik lidt for hurtigt.


Mvh. Malik

sorry  

sort til 1, grå til 2, brun til 3 og ingenting i 4 og blå til 5. og så jord.

her er skemaet med 230v og to 400v



Mvh. Malik

Jeg ville slukke øjeblikkelig ved sikringsgruppen. 

Det ser måske korrekt ud i komfuret. Når jeg skriver måske er det fordi jeg ikke kan se om der er en lille skinne/lus imellem kl. 4 og 5. som der fremgår af skemaet. 

Det er helt sikkert forkert tilsluttet ved vægdåsen.  Den gul/grønne skal ALDRIG sammen med en af de sorte. Og den lyseblå næsten aldrig sammen med en brun. 

Skal vi gætte på noget er du nødt til at tage låget af ved sikringer og tage et billede af kablet hvor det er tilsluttet i sikrings boksen. 

Ellers skal der målinger til for at fastslå Nul og jord, som er de vigtigste. 




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg tror farver i udtaget i væggen er som følgende:

Blå-rød-grå er fase 1-2-3.

Den tynde sorte er nul

Den tykke sorte der bliver grå er nok en jord.

Men igen uden en måling er det svært at være sikker...

Imaster 

jo der er sådan kobber/messing farvet bøjle.. og der er ingen sikringer sprunget.

og ja det var også det vi tænkte.


ev elmand

altså er det det første billede du refere til eller er det det billed med skrift på? for på det første der virkede kogepladerne men ikke ovnen.. og jeg har taget et billede af vores gamle sikringskab hvor man her kan se vi har slukket for 'el komfur'



Mvh. Malik

Rigtig godt så skruer du de 3 sikringer af og skruer de 2 skruer ud der sidder skråt på hver sin side af sikringer og hiver låget af. Tager et billede af indmaden øverst. 

Jeg kan se du har en gruppe mere der hedder elkomfur og hvor der tilsyneladende er sprunget et par sikringer. 

Sluk relæet og klare dig med lommelygte da alle kobberskinner i bunden er strømførende, og du skulle jo gerne overleve indtil du har taget billedet.  

Den farvekombination som Imaster tror har jeg aldrig mødt i min 50 årige karriere som elektriker. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

den anden gruppe af sikringer er til lejligheden under os og de har ikke brokket sig over manglende strøm.. og ja jeg prøver lige at rode med det så kommer jeg med et billede..


Mvh. Malik
ev elmand skrev den 19-08-2018 18:27:19

Jeg ville slukke øjeblikkelig ved sikringsgruppen. 

Det ser måske korrekt ud i komfuret. Når jeg skriver måske er det fordi jeg ikke kan se om der er en lille skinne/lus imellem kl. 4 og 5. som der fremgår af skemaet. 

Det er helt sikkert forkert tilsluttet ved vægdåsen.  Den gul/grønne skal ALDRIG sammen med en af de sorte. Og den lyseblå næsten aldrig sammen med en brun. 

Skal vi gætte på noget er du nødt til at tage låget af ved sikringer og tage et billede af kablet hvor det er tilsluttet i sikrings boksen. 

Ellers skal der målinger til for at fastslå Nul og jord, som er de vigtigste. 



 Hvordan ville du så forbinde dem for der er også et billede af hvordan den gamle ovn var forbundet hvor det har fungeret perfekt?


Mvh. Malik
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis