Installering af ovn.

Imaster
Imaster
Postnr:
Imaster Imaster

Der er en "bøjle" mellem klemme 4 og 5 ik?

Det ser ud til at det er monteret korrekt, har du tjekket dine sikringer, måske er der sprunget en..

Imaster
Imaster
Postnr:
Imaster Imaster

Jeg tror farver i udtaget i væggen er som følgende:

Blå-rød-grå er fase 1-2-3.

Den tynde sorte er nul

Den tykke sorte der bliver grå er nok en jord.

Men igen uden en måling er det svært at være sikker...

MalikF
MalikF
Postnr: 5700
MalikF MalikF

Imaster 

jo der er sådan kobber/messing farvet bøjle.. og der er ingen sikringer sprunget.

og ja det var også det vi tænkte.

ev elmand

altså er det det første billede du refere til eller er det det billed med skrift på? for på det første der virkede kogepladerne men ikke ovnen.. og jeg har taget et billede af vores gamle sikringskab hvor man her kan se vi har slukket for 'el komfur'

Mvh. Malik
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Rigtig godt så skruer du de 3 sikringer af og skruer de 2 skruer ud der sidder skråt på hver sin side af sikringer og hiver låget af. Tager et billede af indmaden øverst. 

Jeg kan se du har en gruppe mere der hedder elkomfur og hvor der tilsyneladende er sprunget et par sikringer. 

Sluk relæet og klare dig med lommelygte da alle kobberskinner i bunden er strømførende, og du skulle jo gerne overleve indtil du har taget billedet.  

Den farvekombination som Imaster tror har jeg aldrig mødt i min 50 årige karriere som elektriker. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
MalikF
MalikF
MalikF MalikF

den anden gruppe af sikringer er til lejligheden under os og de har ikke brokket sig over manglende strøm.. og ja jeg prøver lige at rode med det så kommer jeg med et billede..

Mvh. Malik
MalikF
MalikF
MalikF MalikF

ev elmand skrev den 19-08-2018 18:27:19

Jeg ville slukke øjeblikkelig ved sikringsgruppen. 

Det ser måske korrekt ud i komfuret. Når jeg skriver måske er det fordi jeg ikke kan se om der er en lille skinne/lus imellem kl. 4 og 5. som der fremgår af skemaet. 

Det er helt sikkert forkert tilsluttet ved vægdåsen.  Den gul/grønne skal ALDRIG sammen med en af de sorte. Og den lyseblå næsten aldrig sammen med en brun. 

Skal vi gætte på noget er du nødt til at tage låget af ved sikringer og tage et billede af kablet hvor det er tilsluttet i sikrings boksen. 

Ellers skal der målinger til for at fastslå Nul og jord, som er de vigtigste. 

Hvordan ville du så forbinde dem for der er også et billede af hvordan den gamle ovn var forbundet hvor det har fungeret perfekt?

Mvh. Malik
ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Jeg kan sige det efter at have set hvordan ledninger sidder oppe øverst i sikringsgruppen . 

m.v.h. Erik
Imaster
Imaster
Postnr:
Imaster Imaster

El mand hvis du ser på det billede der blev lagt op af tilslutningen på det gamle komfur.

Her kan man se at jord ledningen er monteret sammen med den "tykke" sorte ledning, dette ligner et kabel der er trukket for sig selv, nok en 1x2,5, derfor tror jeg ikke at den røde er jord som den ellers godt kunne være.

Og det er da normalt at nullen er sort i den tids installationer.

Så det undre mig hvis du ikke har set sådan en farve kombinationen før, men igen en måling ville afsløre det rigtige svar med det samme...😉

Imaster
Imaster
Postnr:
Imaster Imaster

Farverne passer præcis som jeg skrev tidligere.....

Blå-grå-rød er faser

Sort er nul

Og den sidste tykke sorte der er et kabel er jord.

Og komfuret er monteret korrekt, prøv med 3 sikringer i ved virker....ellers er ovn måske defekt...

MalikF
MalikF
MalikF MalikF

Vi har fået skiftet den ene sikring og det var sgu nok den der var ovnen for med den her forbindelse så virker ovnen og de to kogeplader til venstre: 

så det er nok det tætteste vi er kommet på succes indtil videre  

Mvh. Malik
ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

nej det har jeg ikke set før. Der er 2 sorte hvoraf den ene er jord. Men korrekt at sort kan være nul fra den tid, men så burde den blå være mere mørkeblå. 

Men det virker nu så er alle glade.

m.v.h. Erik
MalikF
MalikF
MalikF MalikF

haha ja. men de to kogeplader til højre fungere ikke endnu.

Mvh. Malik
ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Du sætter 3 helt nye sikringer i, eller måler om der er 3 faser. henne i komfuret på 1 - 2 - 3 

m.v.h. Erik
Vil du være med? Log ind for at svare.