Montering af tophængslede låger

kimsl
kimsl
Postnr: 4420
kimsl kimsl

Hej allesammen ☺️

Jeg skal montere nymalede tophængslede låger i vores gamle båd. Der er 2 af de gammeldags messinghængsler, de der spinkle nogen med 2 skruehuller til lågen og 2 til undersiden af skabsåbningen. 

Mine stive, for store fingre har svært ved at komme til ligesom øjnene har svært ved at se detaljerne tæt på. Men det skal nok lykkes, tålmodighed er vejen frem. 

Så er der nogen af Jer der kan udstikke proceduren, altså hvordan skal hængslets montering udmåles og skal hængslet monteres først på lågen eller på skabsåbningen? 

Alle tricks er meget velkomne🤗

På forhånd tak og mange gode sejlerhilsner

Kim 😎

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Det lyder som et hængsel der ikke kan adskilles, også kaldet klaver hængsel. Jeg ville nok skrue den på lågen først, holde det op og afmærke på en måde hvor udv. hjørne evt skal ende. Dernæst skrues den af låge igen og skrues fast hvor den skal være. Så er der huller til at få den skruet endelig fast på låge. Det er nemmere når man ikke både skal måle, holde fast præcis og skrue samtidig. 

Hvis eventyret i skabelses beretningen holder vand, skulle vorherre have udstyret os med en arm mere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
kimsl
kimsl
Postnr: 4420
kimsl kimsl

Hej Erik

Mange tak for de gode råd som jeg fulgte med fint resultat. 3 ud af 5 låger er nu monteret, de sidste bliver så meget enklere at klare, skønt👍

Mvh Kim😎

Vil du være med? Log ind for at svare.