Kabelføring og nye stikdåser - Netværk og el

Hej Lav-det-selv folk

Pr. 1. september overtager jeg et hus fra 1969, og bliver for første gang husejer...

Huset er meget vedligeholdt, og jeg har ikke råd eller lyst til større renoveringer, men jeg ønsker dog at få lavet nogle ting, inden jeg alligevel skal have malet det meste af hytten.

I hovedtræk, har jeg 4 ønsker, hvoraf de 3 nok er realistiske, men det koster jo ikke at spørge...

1 -  IHC-løsninger lyder smart til mange funktioner, men det lyder også rigtig dyrt. Jeg ville gerne investere i noget til strømbesparing, men det er ikke et ønske jeg har for enhver pris. Jeg vil derfor høre om i kender til nogle måske simple og billige løsninger ?

2 - I flere rum at få tilføjet flere stikkontakter. Dét kræver vel en autoriseret elektriker, men kan man forberede noget, for at spare lidt penge til dette ?

3 - Jeg planlægger at trække netværkskabler ud i forskellige rum, til tv, spilkonsoller osv. 

Fra udbyderens fiberbox, vil jeg trække kabel via loftet til et rum med router og switch, herfra tilbage til loftet for fordeling mellem de enkelte værelser. Men dels vil jeg gerne vide hvor dyrt og besværligt det vil være at fræse kablerne ind i væggene, og videre ned til stikdåser. Eller vil det være meget billigere og muligt at gøre pænt, via nogle kabelskinner eller lign. ?

Dels vil jeg i enkelte værelser gerne kunne have flere stikdåser, så det er muligt at ommøblere i fremtiden, uden at skulle trække synlige kabler igennem rummet. Men hvis der er mangel på porte i min switch, vil det da være muligt at have en form for samleboks på loftet, hvis jeg mærker kablerne op, og på den måde styre hvilke kabler/stikdåser der er aktive ?

Eller tænker i, at hvis jeg alligevel skal hyre en elektriker, til at trække strømkabler, at han vil have  let ved også at trække netværkskabler ?

4 - Sidste ønske går på at få nogle bokse/stikdåser op med USB-udtag, hvor man blot kan koble usb-kabler i til opladning af diverse enheder. Er der nogen der kender nogle smarte løsninger i dén retning, eller har nogle gode råd ? 

Nå, men jeg ser frem til at høre fra jer!

Hej Lav-det-selv folk Pr. 1. september overtager... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

LK's stikkontakt lader med 1 amp hvilket er "lidt" ift mange andre ladere, 

Stikkontakten lader med 5 V, som er den ny EU norm til telefoner. De 1 A er det laderen maks. afgiver. Så hvis spændingen på laderen passer, kan den bruges. Strømmen tilpasses efter, hvor stor spændingsforskellen forskellen mellem lader og batteri er. Altså strømmen falder efterhånden som batteriet bliver opladet.


fase

Skal jeg forstå det sådan at det altid vil være kablet fra stikket og til endheden der er afgørende for hvor hurtigt batteriet bliver ladet? I så fald giver det jo god mening. Kan se at der står 2.0 A på den mobil lader jeg har her. Og den er fatisk ok hurtig... 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det er ikke selve kablet, der er afgørende, men hvad der står på laderen. I dit tilfælde står der 2A, som betyder, at der kan lades med en større strøm, og at der derfor bruges mindre tid til at lade.


fase

Jeg kan se på vores fiber boks fra Syd energi at selve fiber kablet er rullet rundt i en cirkel. Lidt ligesom om, at den kan flyttes uden at der skal trækkes nyt. Prøv at se ind i din boks om det er det samme. Ellers så ja så kan du købe en 24 ports switch fra hp til under en tusse og så er de fleste godt dækket ind :o)

Forresten. Det er også muligt at sende antenne signal igennem Cat5e kabel hvis der bruges IHC konverter i begge ender. Derved kan der undgåes at trækkes forskellige kabler og altså kun en slags..  


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Er det ikke at gøre en nem ting svær ved at føre tv signal via en converter og et netværkskabel og atter via en converter tilbage til tv signal. I mine øjne ville det være simplere at føre netværk og tv i hvert sit kabel. Det er også nemmere at fejlfinde på for private.


fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Arh ja, dét må jeg se om også er tilfældet hos mig. 

Jeg har købt et par af disse. Det må være godt til en start: https://www.netgear.com/support/product/gs110tp.aspx

Vidste ikke at man kunne trække antenne gennem RJ45 kabler. Jeg har dog ikke planer om at skulle have antenne tilslutning, men tak for tippet alligevel.

S. Fabrin skrev den 20-08-2018 21:05:48

Er det ikke at gøre en nem ting svær ved at føre tv signal via en converter og et netværkskabel og atter via en converter tilbage til tv signal. I mine øjne ville det være simplere at føre netværk og tv i hvert sit kabel. Det er også nemmere at fejlfinde på for private.

 Jeg kan godt lide tanken om ikke at være låst hvor tv'et skal stå blot fordi der ikke er det rette kabel. 🙂

Derfor nemt kun at have en type stik og så ændre du signal i dit krydsfelt. 😉

Og det er jo ikke en klods af konverter, blot et kabel med RJ45 strik i den ene ende og Coaxial i den anden


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

https://www.av-cables.dk/antenne-adapter-kabel/ihc-net-basic-tv-r-kabel-2-m.html?gclid=EAIaIQobChMI3dr87cj93AIVrrftCh0tCw7EEAQYASABEgL5VfD_BwE

husk blot at disse adaptere skal køre lige igennem og må ikke køre igennem switchen

Når adapteren ikke kan køre gennem en switch, er fidusen med at bruge den vel gået lidt fløjten. Jeg forestiller mig at placere udtag til net og antenne ved siden af hinanden og føre rør til loft, så man kan trække netkabel, antenne eller telefon(hvis man skulle have brug for det). Der kunne også være brug for en dobbelt eller tredobbelt stikkontakt ved siden af.


fase
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også