Rensning af tagsten

JonDop
JonDop
Postnr: 8250
JonDop JonDop

I forbindelse med en ombygning har halvdelen af den ene tagflade nede.

Jeg tænkte at nu kunne jeg jo ligeså godt rense dem inden jeg ligger dem op igen.

Er det med brun sæbe/fliserens?

Der vil selvfølgelig komme en farveforskel (Patina). Men det får jeg aligevel da jeg fjerner en Skorsten hvor der så kommer nye sten. 

maf
maf
Postnr: 8400
maf maf

Læg taget på plads og få et firma ud og give hele taget algefjerner

Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Brug IKKE algefjerner eller anden kemi på et tegltag. Du risikerer misfarvninger.

Tegl er porøst og vil med tiden få samme patina. Alternativet er at anvende brugte tegl hvor skorstenen stod. Støv, pollen og andre partikler vil med tiden gøre et tegltag mere eller mindre tæt, men det er umuligt at forudse langtidseffekten farvemæssigt ved en vådbehandling.

Rens teglstenene med en stiv første for at fjerne det værste.

maf
maf
maf maf

hold op hvor du vrøvler

Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Tak for det informative (og uforskammede) svar.

Jeg glemte du er den ultimative guru der alene vide. Naturligvis findes der ingen andre erfaringer end dine.

maf
maf
maf maf

Jeg synes bare det er ærgerligt for folk, der ikke ved bedre, at du fylder dem med vrøvl

Go' søndag

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Naturligvis er tegl et porøst materiale ligesom beton sten er det, men jeg har aldrig hørt at der ikke må komme algefjerner på et  tegltag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Regmos
Regmos
Postnr: 2700
Regmos Regmos
Rantzau skrev
...Jeg glemte du er den ultimative guru der alene vide...

Det er præcis den retorik du selv benytter.

Det virker desværre meget overbevisende, især hvis folk er i tvivl, selv om det er helt forkert.

Jeg ville med sindsro sprøjte mit tag med algerens, og lade naturen klare resten.

Mvh Regmos
Tømrersvend af guds nåde, med ret til at bære sabel i krigstid.
KSC
KSC
Postnr: 8000
KSC KSC

De producenter som jeg kender til anbefaler, at der laves en prøve for at kontrollere om det misfarves! Men det er formodentlig for at fraskrive sig ansvar.

Jeg har aldrig set problemer på tegltage, men det skyldes nok at det er hele fladen, som behandles. Dog har jeg set det på facader, hvor det ofte kun er langs sokler der behandles.

/K

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Tagsten
    Lav-Hus
  2. Fliserens
    Lav-Have
  3. tegl kontra cement tagsten
    Lav-Hus
  4. Den ultimative...........
    Lav-Mad/drikke
  5. Tilskæring af tagsten af tegl