Skalflex multipuds vandtæt, kældervægge

Hej venner,

Jeg skal i gang med at pudse indervægge op i kælderen efter etablering af omfangsdræn.

Jeg har selvfølgelig renset muren, så mursten og beton står rent.

Væggene har været fugtige med skjolder og saltudblomstringer.

Jeg har fundet forskellige blandingsforhold til pudselag. 

I første omgang besluttede jeg mig for at lave en bestardmørtel (1/3/4 cement/bakkemørtel/murergrus), for at gøre den så diffusionsåben som muligt.

However, jeg fandt så det her produkt; Skalflex multipuds vandtæt, som kun skal tilsættes vand. De skriver at produktet er vandtæt men samtidig er diffisionsåbent. Hvordan kan det hænge sammen? 

Nogen som har erfaring med produktet?

På forhånd tak,

Kim

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har ikke brugt multipuds vandtæt, men det som producenterne oftes glemmer at fortæller er at diffusionsåbent ikke er en "ja/nej" ting, men mere end 0-100% og der er en generel tendens til at alt over 0% kan få påskriften diffusionsåbent. Det er derfor du nu kan få diffusionsåben plastikmaling og det er samme historie omkring cementmørtel, den er diffusionsåben hvis du sammenligner med en dampspærre men samtidig er den helt utrolig tæt hvis du sammenligner med en gammeldags kalkmørtel. 

Hvad der er godt at gøre tænker jeg hænger sammen med hvornår du har fået lavet dræn. Drænet bør jo holde muren ganske tør (så den indvendige behandling godt kan være tæt) - men det gælder først fra muren er tørret og det kan godt tage 1 år eller mere fra du har fået lavet drænet. 

Jeg ville nok enten vente til over 1 år siden dræn også pudse op i cementmørtel eller hvis man gerne vil have et resultat nu så pudse op i hydraulisk kalkmørtel uden cement (den er langt mere diffusionsåben end cement) og male med kalk eller silikatmaling.

Men du kan også satse med en cementmørtel nu også lade væggen stå rå, men så må du forvente at det samlet tager længere tid før den bagvedliggende mur er tørret ud


Ask

Endte med at gøre således:


Fugtige ydervægge:

1: Totalt afrensning af muren.

2: Kemisk standsning af grundfugt med Skalflex Sokkelstop for ca. 10 cm. lige over gulv.

3: Saltbinder.

4: Skalflex sokkelpuds.

5: Skalflex multipuds vandtæt.

6: Skalflex skalcem 100 (bemærk, ingen forudgående grunding).

Første fugtmåling (efter ca. 1 mdr.) viser aftagende murfugt - ingen skjolder.


Jeg havde desuden et par vægge med plastikmaling som ikke var fugtholdige, men dårlig kosmetik.
For at springe over hvor gærdet var lavest ;-) gjorde jeg føgende:

1: Afrense enkelte områder af afskallet- og løst puds.

2: Afrensning af vægge med alm. grundrens.

3: Weber Multi 280 hæftemørtel.

4: Skalflex multipuds vandtæt.

5: Skalflex skalcem 100.

Ovenstående ser ud til at holde :-) - indtil nu.


Vh.

Kim

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også