Tætning af fundament/mur samling

Jeg har en mur af fundamenteblokke fyldt med beton som er brugt til at forhøje et eksisterende fundament, de er forbundet med jern for at det ikke skal  skride men hvad er den nemmeste måde at få samlingen tæt for vand?

Som det er nu løber vand lige igennem på hele længden (18m) men det kunne jeg godt tænke mig at lede vandet igennem kontrolleret bestemte steder i nogle rør. 

På forhånd tak.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvilke samlinger og hvor kommer vandet fra?

Har du pudset sokkel op så der ikke er revner? Har du brugt sokkel tjære?


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 18-08-2018 09:08:11

Hvilke samlinger og hvor kommer vandet fra?

Har du pudset sokkel op så der ikke er revner? Har du brugt sokkel tjære?

Det lader til at vandet kommer fra alle samlinger men den vandrette samling mellem det 2 mure er den værste, muren er ikke pudset da den er ude i haven under jorden men jeg havde overvejet at forsøge at gøre det tæt med bygningsasfalt  men jeg er i tvivl om det kan lukke revnerne

Et kort råd: Puds på hele det område der skal være tæt, med efterfølgende drænplade/materiale, og så et bunddræn ligesom i en kælder.

Sokkeltjære kan indgå i ovennævnte.

Hvad har du på den lave side af soklen?

Orla Nautrup skrev den 18-08-2018 09:50:54

Et kort råd: Puds på hele det område der skal være tæt, med efterfølgende drænplade/materiale, og så et bunddræn ligesom i en kælder.

Sokkeltjære kan indgå i ovennævnte.

Hvad har du på den lave side af soklen?

 På den lave side af soklen er der åbent jeg tænkte det var bedst for at undgå at der kunne stå vand under muren.

Her er lige et foto som viser problemet

Det er en pyntemur som også holder gruset fra min parkeringsplads fra at glide ned til naboejendommen så derfor er der 2 fundamentsten med plantesten ovenpå til pynt. 

Der er nok en højdeforskel på omkring 30-40cm på de 2 sider og på den høje side slutter jorden nok 5-10cm under den første plantesten.

Fotoet viser den høje side som jeg ønsker at tætne med gruset fjernet, det gamle fundament var bredere end den nye mur så derfor er der en kant på den høje side på lave side er fundamentstenen plan med det gamle fundament. 

Som Orla skriver. Du skal have gravet op på bagsiden af din mur. Vil du gå med "livrem og seler", så pudser du bagsiden af muren op og giver den en asfaltbehandling. Så drænplader op langs muren, en drænslange lagt i grus, og så ellers bygge din parkeringsplads op igen.

Jeg ville nu nok droppe at pudse op og give asfaltbehandlingen, det er tros alt ikke nogen kælder.


Søren O
Søren O skrev den 18-08-2018 22:29:06

Som Orla skriver. Du skal have gravet op på bagsiden af din mur. Vil du gå med "livrem og seler", så pudser du bagsiden af muren op og giver den en asfaltbehandling. Så drænplader op langs muren, en drænslange lagt i grus, og så ellers bygge din parkeringsplads op igen.

Jeg ville nu nok droppe at pudse op og give asfaltbehandlingen, det er tros alt ikke nogen kælder.

 Ok, jeg tror jeg vælger "livrem og seler" løsningen med både en omgang puds og asfaltbehandling, og når du siger pudse bagsiden så mener du vel den side hvor vandet kommer fra? Og så skal den tørre side stå åben i tilfælde af at der er noget vand som skal væk?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis