Lovligt med forlængerledning ind i badeværelset til radio?

Der er ingen stikkontakter i badeværelset, så der er en forlængerledning fra værelset ved siden af, ind i badeværelset igennem et stort hul, hvor der også sidder en tænd/sluk føler, der tænder og slukker badeværelseslyset. Er det lovligt, at der er ført en forlængerledning ind igennem væggen uden jordledning (har kun almindelig hanstik)?


Smeden Phi
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke lovligt uanset om der er jord. En forlængerledning skal anvendes i samme rum som den er tilsluttet i og må ikke gå igennem bygningsdele. 


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Tak til Kermit. Det vil sige, at jeg skal have en elektriker til at sætte en stikkontakt op. Så er spørgsmålet om der overhovedet kan sættes en stikkontakt op, for den skal jo være - som jeg forstår det - 1,2 meter fra håndvasken?



Smeden Phi

Ja, du kan godt have en stikkontakt ved håndvasken. Afstandskravet er til bruseren. Den skal være omgivet af isolermateriale (underlaget skal være af plastik) eller indfældet i væggen.


fase

Der er faktisk ikke nogen krav til afstand fra håndvasken. Det er bruser og badekar som har nogle afstandskrav. Der sidder masser af stikkontakter ved siden af spejl f.eks. Man kan også købe armaturer med stikkontakt i. Men stikkontakt skal have jordforbindelse hvis installationen ellers er lavet efter 1975 og måske også alligevel når vi taler om bad.

Jeg joker nogen gange med at man faktisk kan have en stikk. i bunden af håndvasken, og det ville stadig være lovlig. Men der kommer jo noget omkring egnet materiel og håndværksmæssig korrekt udførelse, hvor det nok ville bonne ud som ulovlig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du kunne jo også sætte radioen uden for rummet, og sætte en højtaler op på badeværelset, den må du gerne trække ledning til, fra et andet rum.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Har du evt overvejet en opladelig blutooth højtaler, dem fra jbl fåes med indbygger radio og så kan du streame lyd fra mobilen.

den er noget billigere end og få en elektrikker til og lave en stikkontakt

Stikkontakten kan også bruges til andet   .


fase

Det jo rigtig.

Der hvor lampen i rummet er kunne der evt være fast strøm i det udtag som kunne bruges ?

Tak til alle, så vil jeg bede elektrikeren om at sætte en stikkontakt op ved siden af spejlet som er over håndvasken.


Smeden Phi
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis