Hvor længe skal flydebeton overdækkes?

Jeg har for en uge siden støbt betondæk med gulvvarme i vores parcelhus. Hvor længe går der før jeg kan fjerne afdækningen?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har aldrig afdækket et dæk indendørs.. så af med det

Mvh.

Mikkel


De afhænger af, hvilken beton du har støbt med? Formoder det er en passiv 25Mpa så 48 timer.

@Mikkel. Et du aldrig har dækket af er vel ikke et argument for, at han kan fjerne sin afdækning? Hvis du aldrig har dækket af, så har du gjort det forkert lige så mange gange som du har støbt😀


/K

Det er lige præcis den type.. jamen så burde jeg allerede have haft dækket det af længe nok? Fedt!

@KSC

Nej jeg har aldrig dækket af indendørs, mener du at det er en fejl? I så fald vil jeg meget gerne høre mere om det.

Mvh.

Mikkel

Beton skal ikke tørre, men vandet der er blandet i skal gå i forbindelse med bindemidlet cement. Hvis det der imod tørrer for hurtig f.eks. ved manglende afdækning i varmt vejr bliver styrken ikke det optimale og der kan blive større revne dannelser. 

Et alternativ er at holde det fugtigt hele tiden ved f.eks. at køre med havevander på det. 

At du ikke har afdækket betyder bare at det er lidt dårligere HVIS det er støbt i meget varmt vejr. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Hej,

Det er længere teknisk forklaring, men skal prøve at gøre det kort.

Beton udvikler sin styrke ved at cementen hydraseres - altså kemisk reagerer med vand. Der er primært to grunde til at beskytte beton mod for hurtig udtørring!

Hvis vandet fordamper hurtigere end cementen kan reagere med vandet. Det medføre at styrkeudvilkingen går i stå - dette er sker typisk i det øverste lag og vil give en porøs overflade.

Når vandet fordamper så svinder betonen, hvis dette sker for hurtigt vil det forårsage svindrevner, hvilket kan udvikle sig til gennemgående revner, der kan være et problem i det endelige gulv.

Disse to problemer er især relavante i flydebeton, hvor vand cement forholdet er meget lavt! Dvs. Der er meget tæt på, at være det vand i betonen som cementen har brug for. Det er altså ikke kun i varmt vejr udtøringsbekyttelse er nødvendigt, men i alt vejr både inden- og udendørs.

Hvis der nogle, som mangler lidt gonat læsning

https://betonhaandbogen.dk/media/bogen/kap_10.7_volumen_ndringer_for_rsaget_af_hydratisering_25042017.pdf



/K

Tak for de gode saglige forklaringer. Så har jeg også lært noget i dag

Mvh.

Mikkel

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis