Afbryder til DIN skinne i elskab til udendørs stikkontakter

Hej

I forbindelse med at jeg planlægger at opsætte en række udendørs stikkontakter, så er jeg ved at finde ud af hvad hvilke dele jeg skal bruge, og hvad de koster, så jeg er klar til at få en elektrisk er til at sætte det op nemt og hurtigt (=billigt).

Er følgende plan i orden for at lave 3 udendørs stikkontakter:

- Der sidder en ledige sikringsgruppe i eltavlen.

- Der trækkes en femleder igennem tomrør fra eltavlen og ud i haven. Den kører først til placering 1, så placering 2, og så placering 3 for de nye udendørs stikkontakter.

- Ved hver udendørs placering 1, 2 og 3 placeres en samledåse og en stikkontakt.

- Der monteres tre afbrydere i el-tavlen på DIN skinne.

- Min tanke var så, at der i eltavlen kan føres fase fra den ledige sikringsgruppe til hver af de tre afbrydere, som hver kobles på en af mellemlederne (sort, grå, brun) i femlederen som trækkes ud i haven. Ved hver samledåse i haven forbindes så blå (null) samt en af de tre mellemledere til stikkontakten. Således kan jeg indefra eltavlen afbrydere de tre udendørs stikkontakter separat fra hinanden.

1) Er ovenstående teknisk korrekt, således at jeg kan forberede nedgravet kabel, og sætte samledåser og stikkontakter op inden elektrikeren kommer? (Jeg har læst reglerne for nedgravning vedr. dybe, dækbånd osv.)

2) Vedr. materiale, så har jeg fundet ud af hvilke produkter jeg skal bruge, bortset fra afbryderen til DIN skinne. Hvilket produkt skal bruges her? Jeg har Googlet mig frem til to bud:

https://www.wattoo.dk/omskifter-icm-20a-1co-2pos-250v-3317000428

https://www.el-grossisten.dk/hager-afbryder-1p-25a.html

Er det sådan nogle afbrydere jeg skal bruge?


Jeg takker på forhånd for dem som kan hjælpe med svar :-)



6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal ikke bruge samledåser, det ordnes i stikkontakter. Nu har du vel ikke købt dem til kr. 16,50 eller der omkring. 

Din skinne Afbryder skal den fra elgrossisten


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Antal samledåser er omvendt proportionalt med elektrikers intelligens.   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Elmand du kan ikke bede brugeren købe stikkontakter til 2-300 kr stykket i stedet for nogle til 15 kr, uden at fortælle hvorfor.

Du kan godt købe nogle til 15 kr. De fungerer udemærket ift prisen er min erfaring. Men de kan være sværere at montere ledninger i. Men delene i kontakterne kan tages ud, når ledningerne skal skrues fast og mingeleres rundt.

Minus ved de billige:

- trængt med pladsen i dem.

- klappens fjeder er ikke god

- har skarpe kanter

- kan være svære at få stikprop i (kan være at det er meningen?)

- klejnt hus, tyndt materiale.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvis projektet med at sløjfe fra stikkontakt til stikkontakt med femleder kabet skal føres ud i livet, skal der ikke bruges de billige stikkontakter. Kvaliteten af stikkontakter dårlig. Jeg ville ikke montere endsige sløjfe et femleder kabel i sådan en stikkonkakt. Så jeg ville anbefale en  anden serie med eller uden afbryder:

Opus stikkontakt

Toppen til udendørs brug er :

Den rigtig solide

I begge typer er der plads til sløjfning for en gør det selv mand.



fase

jeg har gode erfaringer med dem her lige så gode som LK men en del billigere

https://www.billigvvs.dk/El-artikler-Loes-el-Afbrydermateriel-Udendoers-materiel--Berker-W-1-Schuko-stikkontakt-med-klaplaag-IP55-Graa-1993112.html

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis