Valg er lægter/regler til loftskonstruktionen?

Natur
Natur
Postnr: 0000
Natur Natur

@maf - osb = dålig akustik / samler også støv, og drysser (det jeg har prøvet (måske for billig?))

Viljen til at ville, giver evnen til at kunne!
je_ns
je_ns
je_ns je_ns

Nu kan jeg jo kun svare for mig selv, men jeg synes at osb plader er ufattelig grimme at se på, også selv om de er malet.

Jeg ville vælge tagkrydsfiner, de kan jo også males hvis man vil lysne dem op, og de samler ikke støv.

Hellere eje, end at leje.
Syndicate
Syndicate
Postnr: 8700
Syndicate Syndicate

Tagkrydsfiner er skam også i spil...

Nu gik mit indlæg ikke på diskussion om hvad der var pænest eller dryssede mest, men mest om loftskonstruktionen :-)

maf
maf
Postnr: 8400
maf maf

Enig, x-finer er pænere, men også dyrere, og spørger starter med at fortælle han søger en billig løsning. 

Ja, troldtekt har glimrende akustiske egenskaber. 

Nej, osb i loftet, malet eller ej, samler ikke støv. Drysser heller ikke

maf
maf
Postnr: 8400
maf maf

En limtræsbjælke understøttet i hver ende af væggene i "kassen", og en enkelt stolpe på midten, kan danne bæring for spærtræ monteret vinkelret på denne. Under spærtræ skal der forskalling og derefter lofttype af eget valg. 

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Et loft der aldrig skal nogen op på. Der skal da ikke stolper ned som understøtning, men en strop op i tagkonstruktionen ovenover. 

Jeg ville nok blot sætte nogle solide brædder (eller gamle gulvbrædder) på højkant med ca. 1,0 m cc afstand mellem hanebåndene på dine spær. Så forskalling derunder til din loftbeklædning. Så kan du lægge isolering op samtidig med du laver forskallingen.

Søren O
Syndicate
Syndicate
Syndicate Syndicate

Hej Søren.

Tak for dit svar.
Det lyder som en løsning der ville kunne stive det godt af, samtidig med at der vil være yderligere at skrue i til min forskalling af loftet.

Så kunne jeg evt. ofre nogle reglar på dit forslag, og så bare forskalle med taglægter eller hvad tænker folk?

Hvad tænker I andre om denne løsning?
Jeg er jo på ingen måde ude på at lave noget som ikke holder, men samtidig vil jeg heller ikke ødelægge rummet med mange lodrette stolper, da rummet så bliver ubrugeligt grundet alle forhindringerne

Natur
Natur
Natur Natur

Jeg synes @Søren O's forslag lyder fornuftigt.. det ødelægger rummet, hvis du skal have understøtninger..  (men sørg for, at man ikke bliver "fristet" til at bruge loftet fra oven af - hvis det ikke er dimensioneret til det)

Viljen til at ville, giver evnen til at kunne!
Syndicate
Syndicate
Syndicate Syndicate

Jeg har rigeligt med loftsplads, så jeg bliver ikke fristet. Bare rolig.

Jeg betaler gerne den "pris", for at undgå yderligere understøtninger end de nuværende 4

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. forskalling til osb og gips
    Lav-Hus
  2. Troldtekt
    Lav-Hus
  3. OSB plader
    Lav-Hus
  4. OSB plader
    Lav-Hus
  5. Troldtekt
    Lav-Hus