Valg er lægter/regler til loftskonstruktionen?

Syndicate
Syndicate
Postnr: 8700
Syndicate Syndicate

Hej kloge lav-det-selvere   

Jeg er ved at lave et større værksted, med nye gulve, vægge, loft osv.

Har brug for råd til valg af lægter/regler til loftskonstruktionen.

De afbillede bjælker sidder med 3 meter afstand.

Der skal 15 mm 122x 244 cm. OSB-plader på loftet.

Vil i skrue Reglar direkte på bjælkerne, eller hvordan vil i opbygge det? (Jeg skruer lasker på i Spærtræ, hvis det ikke er i vater)

Det er jo et langt spænd, så tænker at lægter på ingen måde er stive nok over så langt et spænd?!

På forhånd tak 

Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

OSB plader som loftbeklædning sætte sig så samlingerne ses. Brug hellere gipsplader.

Bjælkerne ligner de typisk fuldtømmer i enten 5X5" eller 6x6", og med en afstand på 3 meter vil jeg anbefale hjælpebjælker som aflastning. Hvor tæt afhænger af om loftet skal anvendes, men 60cm afstand er et godt bud til almindelig færdsel på loftet.

Som lægter har jeg brugt 38x73 taglægter på kant. De er lige, knastfrie og rimelige billige.

Syndicate
Syndicate
Syndicate Syndicate

Mange tak for svar.

Jeg har sat gipslofter op i vores hus. Det er nydeligt efter jeg spartlede og monterede filt.

Jeg har ikke i sinde at mit værksted skal være “så” pænt som mit hus 😀

Hvor meget vil samlingerne kunne ses på et OSB-loft?

Jeg skal ikke bruge loftet, så vil være ked af at skulle bruge hjælpebjælker, men ville hellere montere lidt større dimension som forskalling til loftet, hvis der findes en fornuftig løsning dertil?

Rantzau
Rantzau
Rantzau Rantzau

Det er ikke realistisk at bruge større dimensioner på forskallingen. Eksisterende bjælker er kun dimensioneret til støtte for spær.

OSB plader med frit spænd vil, som det ses ved hylder af OSB plader, bue så samlingerne ses. Muligvis vil synsindtrykket være knabt så markant hvis loftet står umalet, men fugtpåvirkningen vil være mere udtalt.

Et bræddeloft kunne være et alternativ, men forberedelse til udnyttet loftet kan kun nbefales.

je_ns
je_ns
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Jeg vil nu også anbefale at du sætter hjælpespær på imellem de eksisterende, det er jo en del vægt du hænger på de eksisterende bjælker, nu ved jeg ikke hvordan du vil indrette rummet, men kan du understøtte med stolper, fra gulv og op til spær, kunne det jo også være en mulighed.

Hellere eje, end at leje.
njord
njord
Postnr: 7120
njord njord

Hvad med at anvende troltekt som loft? Det er lyst, venligt og støjdæmpende....

MVH Njord
Syndicate
Syndicate
Syndicate Syndicate

Mange tak for svar.

Jeg må bide i det sure æble og montere hjælpebjælker :-)

Vil jeg have samme problem, hvis jeg valgte OSB i 10 mm?

Det skal nævnt ikke holde andet, end et lag isolering.

Jeg vil være ked af at montere yderligere understøtninger, da jeg skal have diverse maskiner mv til at stå derinde :)

Troeltekt er pænt, men budgettet tillader det ikke helt desværre. Det løber allerede nu, meget hurtigt rent kroner øremæssigt.

FoXX
FoXX
Postnr: 7790
FoXX FoXX

Mine 2 ører.. Vent og spar op til troldtekt.. OSB plade ser da forfærdeligt ud.

Bare min mening   

Mvh.

Mikkel

Rantzau
Rantzau
Rantzau Rantzau

OSB plader i 10 mm vil give samme problemer - nu ligner det bare "blafrepap"   

Natur
Natur
Natur Natur

Jeg vil give ret - spar op til Troldtekt  - nu ved jeg ikke hvilke maskiner, du vil have ind.. men alle maskiner lyder meget bedre under et Troldtektloft..

Viljen til at ville, giver evnen til at kunne!
njord
njord
Postnr: 7120
njord njord

Troldtekt plader findes i mange prisklasser....

Den ægte med helt fine spåner og hvide er nok den dyreste...

Men en grovere spån, hvilket er fint nok til værkstedet, og en umalet eller mere grå udgave koster langt mindre.... Udseendet kan man altid diskutere, men til et værksted vil jeg mene det er ret OK og sepecielt når budgettet er presset.

MVH Njord
maf
maf
Postnr: 8400
maf maf

Forudsat du laver bjælkelag i loftet med passende styrke og forskalling, synes jeg da bare du skal køre på med osb. Den billigste troldtekt agroplade er dobbelt så dyr som 15 mm osb pr m2. 

Køb plader med fer og not, monter dem i forbandt og endestød over forskalling, så bliver det fantastisk. 

Jo grovere troldtekt, des mere drysser det. 

Ang. loftkonstruktion mangler vi lidt detaljer, skal du lave en kasse i laden, eller er det sænket loft i hele bygningen? Mål?

Syndicate
Syndicate
Syndicate Syndicate

Mange tak for jeres feedback.

Jeg er ved at bliver mere varm på tanken om troeltekt.

OSB i 15 mm koster ca. 53 pr m2. 

Troeltekt i 60x120 cm. 25 mm tyk i beige koster 70 kr. pr m2.

Det vil give bedre akustik er jeg sikker på, samt gøre rummet væsentlige “lysere”, og mindre cigarkasse tænker jeg

Hvad angår værkstedet.

Jeg vil lave en “kasse” i laden.

Vi taler om ca. 9 x 10 meter.

Hvilke dimensioner vil i anbefale til mine “hjælpebjælker”?

Det er jo et kæmpe spænd, så tænker at jeg ikke slipper for at understøtte disse, med flere lodrette stolper til følge, hvilket jeg jo ikke er glad for, da det giver flere forhindringer.

Der hvor jeg skal køre ind med bil/traktor, er det jo ikke muligt med lodrette understøtninger, så der har jeg lidt en udfordring.

En H/I profil er sikker pænt dyr i sådan en længde desværre.

Natur
Natur
Natur Natur

Man kan jo lige give en grov troldtekt, en gang maling - en billig hvid/lys grå loftmaling - i en billig malersprøjte - og så er de løse fibre fikseret.. en meget bedre løsning end osb, der jo også drysser, og akustikmæssigt er meget ringere..

og lysmæssigt en kæmpe gevinst også

Viljen til at ville, giver evnen til at kunne!
maf
maf
Postnr: 8400
maf maf

Hvad er det lige for en osb der drysser? 

Og ja osb kan også males hvid ! 

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. forskalling til osb og gips
    Lav-Hus
  2. Troldtekt
    Lav-Hus
  3. OSB plader
    Lav-Hus
  4. OSB plader
    Lav-Hus
  5. Troldtekt