Buck 8 HK

jakob k
jakob k
Indlæg: 72
Postnr: 4500
jakob k jakob k

Jeg skal kikke på en brugt båd søndag hvordan kan jeg tjekke en Buck 8 HK diesel ?og er en sådan altid saltvandskølet er det godt?jeg er helt grøn i indenbordsmotor. 

Båden er en naver 26 nogen den kender til dens sejleneskaber 

je_ns
je_ns
Indlæg: 4189
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Det er ikke en fordel den er saltvandskølet, den skal køre en lavere driftstemperatur, og der er større risiko for tæring.

Når det så er sagt, sejler der jo mange både, med gamle saltvandskølede motorer, der køre i bedste velgående.

Hellere eje, end at leje.
Nitter
Nitter
Indlæg: 5934
Postnr: 7700
Nitter Nitter
jakob k skrev den 16-08-2018 15:15:28

Jeg skal kikke på en brugt båd søndag hvordan kan jeg tjekke en Buck 8 HK diesel ?og er en sådan altid saltvandskølet er det godt?jeg er helt grøn i indenbordsmotor. 

Båden er en naver 26 nogen den kender til dens sejleneskaber 

Formoder det er en 8 hp's Bukh motor der ligger i båden.

Saltvandskøling er noget skidt hvis ejer ikke har sørget for at udskifte tærezink i motoren jævnligt da den så at sige ruster op indvendigt fra. 

Du kan nogenlunde tjekke motorens stand ud fra evnen til at starte fra helt kold tilstand. Springer den velvilligt i gang med det samme er stempel/cylinder/topstykke i god stand. 

Ligger olietrykket inden for fabrikantens forskrifter efter en times drift med håndtaget i bund og det ikke falder til nær nul i tomgang, kan du godt regne med alt under stemplet er i rimelig stand. 

Når motoren ikke soder under drift med "håndtaget" i bund kan du godt regne med at indsprøjtningspumpen og dysser er i orden.

Nu skal det siges at Bukh motorer er utroligt godt bygget men naturligvis ikke er sikret mod ikke at blive vedligeholdt. Det er nok der det er sværest at bedømme den øjeblikkelige stand.

I øvrigt formoder jeg motoren også er udstyret med et sejlskibs drev, som jeg ikke har så meget styr på hvor "skrøbeligt" er.

Skibet kender jeg ikke noget til.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
jakob k
jakob k
Indlæg: 72
Postnr: 4500
jakob k jakob k

hej Leif

tak det var meget brugbart jeg har fået oplyst at den blev renoveret i 2001 nuværende ejer har kun haft båden et år så han kender ikke mere historik den har fast aksel og foldepropel er sådan en problematisk

vh jakob

je_ns
je_ns
Indlæg: 4189
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Nej fast aksel er nem og billig at vedligeholde, foldepropeller plejer der ikke at være problemer med, er det en sejlbåd, er det jo smart at propellen folder sammen, og ikke giver øget vandmodstand, som en fast propel vil gøre, når motoren ikke er i brug.

Prøv at ryk for noget dokumentation for motoren er renoveret, og hvad der er lavet, der er stor forskel på hvad folk forstår ved en renovering.

Men ellers som Leif skriver, så insister på en sejltur på en times tid, og kender du en med forstand på motorer så få ham med på turen.


Hellere eje, end at leje.
jakob k
jakob k
Indlæg: 72
Postnr: 4500
jakob k jakob k

Tak for de godt råd 😀 Er service og vedligehold noget man selv kan klare eller skal man have marine mand ind over 

Nitter
Nitter
Indlæg: 5934
Postnr: 7700
Nitter Nitter
jakob k skrev den 16-08-2018 16:42:36

hej Leif

tak det var meget brugbart jeg har fået oplyst at den blev renoveret i 2001 nuværende ejer har kun haft båden et år så han kender ikke mere historik den har fast aksel og foldepropel er sådan en problematisk

vh jakob

 Oh takker. 

Det med motoren er renoveret i 2001 kan dække over alt, lige fra der er en motormand der har været nede og se på den til en komplet hovedreparation. Jeg nægter og tro motoren kan være ret meget slidt i et sejlskib hvis den er plejet og passet efter alle kunstens regler. Det er altid en varmkørsel eller tærring der ødelægger dem.

En foldepropel bliver slidt på akslen og de bøsninger som bladene er monteret på "skruehovedet" med. Vil man ikke reparere kan en ny "brugt" normalt købes til ingen penge hvis man giver sig tid. Ja en ny koster heller ikke det samme som for 30 år siden.

En ret fin historie om foldepropeller: https://www.fyens.dk/bilbaadcamping...el/1621240

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
finnband
finnband
Indlæg: 285
Postnr: 2670
finnband finnband

Naver 26 ? ?

Der findes Naver 27 og - 29 samt - 79. Sidstnævnte er tæt på 26 fod. Er det mon sådan en ?

Finnband
jakob k
jakob k
Indlæg: 72
Postnr: 4500
jakob k jakob k

Sorry det er en naver 27 jeg blander det sammen med Junker 26 som er næsten magen til 

Vh Jakob 

lynæs
lynæs
Indlæg: 5045
Postnr: 5400
lynæs lynæs

Hej. Du skal gøre dig klart, at der kun kan fås "brugte" reservedele til den motor, og det er som regel topstykket der tæres op.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Vil du være med? Log ind for at svare.