udskiftning af toilet - nogen tvivls-spørgsmål

Hej folkens,

Jeg skal til at udskifte toilet for første gang. Alle jeg taler med siger at man behøves ikke en VVS'er og man kan selv gøre det, så jeg udskifter mit elendige Ifø Cera til et Ifø Sign, der nu er ankommet på adressen (lejlighed + P-/universal-lås).

Det er lidt skræmmende at gå i gang, men jeg tror/håber at når først jeg kommer i gang så skal tingene nok falde på plads og gå ok og bagefter siger folk at det er utroligt let (når de har gjort det)... Men jeg har alligevel lige et par tvivls-spørgsmål, til jer mere erfarne - også så jeg ved om jeg lige skal forbi byggemarkedet eller ikke, før jeg starter:


1) Da der er gulvvarme tæt på og for at det ikke ender med at gulvet ligner en scweizer-ost under toilettet, har jeg købt lim-modellen (uden skruer- hullerne til Ifø Cera og Sign er ikke ens). Jeg talte med en VVS'er, han sagde at de limede også næsten kun i dag (ved ikke om han bare talte mig efter munden). Jeg har en kammerat der siger at med limning, er det utroligt vigtigt at man klodser ordentligt op og sørger for at gulvet og toilettet er 100% i vater (han er tung, jeg tænker han har ret)... Umiddelbart kan jeg se at det gamle toilet, ihvertfald ikke er helt i vater (det er skruet i). Min kammerat siger at silikonen/limen kan ødelægges hvis ikke toilettet er helt i vater. Spørgsmål: Kan jeg "klodse" op og få toilettet i vater, helt uden andet end limen/silikonen eller skal jeg købe sådan nogen små plastic-trekanter i et byggemarked, før jeg starter?

2) Skal jeg fylde skrue-hullerne i gulvet nedenunder det gamle toilet, med silikone eller andet, før jeg sætter det nye toilet ovenpå? Min plan er selvfølgeligt at rense så silikonen virker bedst muligt, men jeg syntes at det er en god ide at lukke hullerne af igen, lyder det ikke ok?

3) Jeg købte toilettet + silikone hos billigvvs. Jeg har dog læst skiftende meninger om hvorvidt silikone er stærkt nok ift lim? Da jeg ringede ind hos billigvvs talte jeg med en som aldrig selv havde prøvet at montere et toilet, han kunne bare se at der var en anbefalet vare "Fugemasse-Silikone-Lim--Dana-Lim-sanitets-og-byggesilicone-577-Hvid-300-ml" - så den har jeg købt med... Er denne silikone mon stærk nok til limning af toilettet uden andet? Den stod under "andre kunder der har købt denne vare, køber også" og ham i telefonen mente at så måtte det jo være ok... Det håber jeg, jeg orker ikke at bøvle med et toilet som senere bliver løst pga slap/svag silikone-fugemasse! Er i enige?

4) Jeg købte også en "Viega Klosettilslutning 110mm længde 250mm" fordi den kostede kun 40 kr og jeg tænkte at det var måske en meget god ide at skifte P-/universal-lås tilslutningen ind i væggen samtidigt med toilettet? Eller kan man ligeså godt bruge den gamle (jeg aner ikke hvor beskidt den er, da jeg endnu ikke har fjernet toilettet)?


Håber i vil hjælpe en toilet-noob med et par gode råd/svar, før jeg starter på opgaven, på forhånd tak!



Her er min signatur...
Hej folkens, Jeg skal til at udskifte toilet for... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, det med spidsen er jeg med på, jeg har selv fuget en smule tidligere. Ved dog at det kan være noget forbandet klistret stads, så jeg vil helt klart også få sat glittepinde i sæbevand i dag og i dag tager jeg i byggemarked og køber en lille omgang afstandsklodser, så jeg har alle delene parat, til når jeg piller toilettet af... Tusind tak for al hjælpen! :-)


Her er min signatur...

Jeg tænker at om det er den ene eller anden lås, så er afløbs manchetten så stram at du helt sikkert ikke kan styre den på plads, samtidigt med at du har smurt silikone på soklen af wc skålen, uden at få silikone ud over det hele...

Men tjek dit gulv/wc. Det er som Fabrin skriver ikke sikkert at du skal klodse wc'et ret meget op, det skulle jeg heller ikke (så jeg har masser af de klodser i overskud).
Pøj pøj med det   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg tænkte på om jeg måske kan stille toilettet på 2 stykker træ, sådan at jeg kan lade noget silikone sidde på undersiden så langt indvendigt som muligt og så tilsidst kun skal skubbe wc'et ind og fjerne træstykkerne, klodse op og give den sidste gang silikone ude ved den udvendige kant... Men jeg er i tvivl om hvor fleksibelt P-røret (vandret ind i væggen er), det må jeg finde ud af, når jeg står med det og toilettet er væk. Jeg tror også jeg kun skal have den mindste pose med afstandsklodser, det nuværende toilet er ikke helt lige i vater, men det er så skruet i... Jeg finder nok først ud af de sidste ting, når toilettet er afmonteret og jeg står og bakser med at flytte det nye frem og tilbage... Jeg må bare kaste mig ud i det...


Her er min signatur...

Hvis ellers lok… met passer, så har du ikke mulighed for at stille det på træ og andet sjovt. Tag nu det gamle væk og klods det ny op på et par klodser lavet af tre halve tøjklemmer. Når lok...met er på plads, fuger du med silikone og fjerner de halve tøjklemmer og fuger færdig, og så står toilettet, hvor det skal stå. Er der ikke skruehuller i toilettet, for så havde det været lettere at bore de fire huller og skrue det fast. Det er usandsynligt at gulvvarmen er ført ind under toilettet.


fase

Husk først at fjerne evt. opklodsning et par døgn efter, så toilettet ikke trykker siliconen ud på gulvet. Alternativt skal du finde klodser som kan blive boende under toilet.

Fig.8 på din tegning er netop kiler til opretning af toilet.

Rens gulvet under toilet i acetone for optimal vedhæftning.


Elektronikteknikeren
Annonce

Fabrin: Ok, tak. Men jeg har ikke nogen tøjklemmer. Jeg gør som du skriver, fuger tilsidst - jeg skal bare sørge for at skubbe ALT det fugemasse jeg kan, ind under, så det hjælper til at lime og aldrig bliver løst før det engang skal afmonteres... Det var ikke så meget pga gulvvarme, at jeg købte lim-modellen, det var mere det at gulvet tilsidst blev ødelagt som en sweizerost, hvis der skal skiftes toilet hvert 10.år, f.eks... Men det kan da være at man så bare kunne give det en gang cement? Og så var der en vvs'er der sagde til mig at han limede næsten kun, når han satte toiletter op i dag (måske talte han mig bare efter munden, da jeg sagde at jeg ville lime, det ved jeg ikke helt)...

Gregeren: Super, tak for acetone-rådet, det er noteret. Nu har jeg ikke set de plastic-afstandsstykker endnu (i virkeligheden), men hvis de er små nok tænker jeg at de kan blive læggende. Fig.8-kilerne: Jeg tror jeg tager i Bauhaus, de har en masse og normalt åbent hele tiden, så spørger jeg hvad de har...

Jeg har iøvrigt fundet en fin vejledning her, med malertape, det tror jeg jeg vil lade mig inspirere af: https://goerdetselv.dk/badevaerelse/toilet/toilet-hvordan-saetter-jeg-toilettet-fast


Her er min signatur...

Hvis du bruger klodser skal du ikke bruge kiler. Du bruger enten den ene eller den anden type.


Elektronikteknikeren

Ja, ok, tak. Jeg har købt begge dele. Når toilettet er afmonteret og det nye skal sættes på plads, prøver jeg mig lidt frem mht. hvad der virker bedst, så toilettet står så stabilt som muligt... Jeg er lidt spændt på det hele, f.eks. vil jeg prøve at skifte til den nye "Viega Klosettilslutning 110mm længde 250mm" og måske skal den saves til i længden... Men jeg burde kunne komme i mål her om 2-3 dage (kan ikke blive i morgen), det er spændende :-)


Her er min signatur...

Nu er det altså ikke raket videnskab at montere et toilet.. Jeg tror at du overtænker det.

Det er fint at tænke over ting man skal lave meeeen   

mvh.

Mikkel


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også