udskiftning af toilet - nogen tvivls-spørgsmål

Hej folkens,

Jeg skal til at udskifte toilet for første gang. Alle jeg taler med siger at man behøves ikke en VVS'er og man kan selv gøre det, så jeg udskifter mit elendige Ifø Cera til et Ifø Sign, der nu er ankommet på adressen (lejlighed + P-/universal-lås).

Det er lidt skræmmende at gå i gang, men jeg tror/håber at når først jeg kommer i gang så skal tingene nok falde på plads og gå ok og bagefter siger folk at det er utroligt let (når de har gjort det)... Men jeg har alligevel lige et par tvivls-spørgsmål, til jer mere erfarne - også så jeg ved om jeg lige skal forbi byggemarkedet eller ikke, før jeg starter:


1) Da der er gulvvarme tæt på og for at det ikke ender med at gulvet ligner en scweizer-ost under toilettet, har jeg købt lim-modellen (uden skruer- hullerne til Ifø Cera og Sign er ikke ens). Jeg talte med en VVS'er, han sagde at de limede også næsten kun i dag (ved ikke om han bare talte mig efter munden). Jeg har en kammerat der siger at med limning, er det utroligt vigtigt at man klodser ordentligt op og sørger for at gulvet og toilettet er 100% i vater (han er tung, jeg tænker han har ret)... Umiddelbart kan jeg se at det gamle toilet, ihvertfald ikke er helt i vater (det er skruet i). Min kammerat siger at silikonen/limen kan ødelægges hvis ikke toilettet er helt i vater. Spørgsmål: Kan jeg "klodse" op og få toilettet i vater, helt uden andet end limen/silikonen eller skal jeg købe sådan nogen små plastic-trekanter i et byggemarked, før jeg starter?

2) Skal jeg fylde skrue-hullerne i gulvet nedenunder det gamle toilet, med silikone eller andet, før jeg sætter det nye toilet ovenpå? Min plan er selvfølgeligt at rense så silikonen virker bedst muligt, men jeg syntes at det er en god ide at lukke hullerne af igen, lyder det ikke ok?

3) Jeg købte toilettet + silikone hos billigvvs. Jeg har dog læst skiftende meninger om hvorvidt silikone er stærkt nok ift lim? Da jeg ringede ind hos billigvvs talte jeg med en som aldrig selv havde prøvet at montere et toilet, han kunne bare se at der var en anbefalet vare "Fugemasse-Silikone-Lim--Dana-Lim-sanitets-og-byggesilicone-577-Hvid-300-ml" - så den har jeg købt med... Er denne silikone mon stærk nok til limning af toilettet uden andet? Den stod under "andre kunder der har købt denne vare, køber også" og ham i telefonen mente at så måtte det jo være ok... Det håber jeg, jeg orker ikke at bøvle med et toilet som senere bliver løst pga slap/svag silikone-fugemasse! Er i enige?

4) Jeg købte også en "Viega Klosettilslutning 110mm længde 250mm" fordi den kostede kun 40 kr og jeg tænkte at det var måske en meget god ide at skifte P-/universal-lås tilslutningen ind i væggen samtidigt med toilettet? Eller kan man ligeså godt bruge den gamle (jeg aner ikke hvor beskidt den er, da jeg endnu ikke har fjernet toilettet)?


Håber i vil hjælpe en toilet-noob med et par gode råd/svar, før jeg starter på opgaven, på forhånd tak!



Her er min signatur...
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er måske ikke så mange der har prøvet at lime et toilet, det kunne ellers være rart at høre et par kommentarer... Men ellers så har jeg søgt vejledning hos google/youtube og er der nogen af jer der ved hvad det er, der bliver sat ind under toilettet efter ca. 20 sekunder inde i denne film https://www.youtube.com/watch?v=PFxYhe3jXFw ? Det ligner det samme som på billede nr. 8 i manualen her: Det er ikke noget der medfølger. Jeg spurgte i dag i Silvan om de vidste noget om at lime toiletter, det anede de intet om (2 personer, de mente slet ikke det kunne holde)... Bør købe det på billede 8 og i filmen ca 20 sekunder inde, før jeg afmonterer og går i gang?

Jeg er ret nervøs for om det bliver lavet ordentligt første gang, eller om silikone-arbejdet bliver lavet dårligt så toilettet ikke sidder ordentligt fast og skal afmonteres igen... Så jeg håber en vil dele af sine erfaringer...


Her er min signatur...

Jeg har limet vores wc, da det stod for udskiftning.
Nu ændrede jeg på placeringen ved at dreje det 45 grader i forhold til hvordan det gamle stod, og da vi også har gulvvarme, var det naturligt at bruge silikone i stedet for skruer   
Ja, det er vigtigt at du klodser det op så det er vandret, på alle ledder. Men det er nu ikke så svært, for soklen på wc'et er rimelig stor, så det gælder bare om at få nogle klodser ind under det. Jeg brugte nogle plastik afstandsklodser der kan købes i forskellige tykkelser(købte en blandet boks med flere i ), så du kan få det helt nøjagtigt.
Der skal selvfølgelig så mange klodser at det ikke kan vippe/rokke når du sidder på "potten". Derefter er det bare at lægge en silikone kant rundt som afslutning mod gulv.
Det er som sådan ikke silikonen der holder wc'et på plads, men derimod manchetten der sidder i afløbet.

Nu lagde jeg nye fliser på gulvet, men jeg vil da opfordre dig til at afrense dit gulv sindssygt godt både mekanisk og med rensemidler, inden du stiller det nye wc op, for det er surt lige at mangle en lille stump.
Og hvis de gamle skruehuller er under det nye wc, ville jeg ikke gøre noget, da der jo ikke kan trænge vand ind under det, når du først har fuget.
Husk at give fugen tid til at hærde ordenligt op, inden du sætter dig på wc'et. Så regn med at du ikke kan bruge det i 2 dage efter, du har fuget.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Er fugemassen med fungicid? Det ville jeg foretrække ved et toilet.

Mvh.

Mikkel


Super, tak, jeg vidste ikke de hed afstandskloder, dem vil jeg få købt mig før jeg går i gang med afmontering... Jeg så godt det med hærdetid på 1-2 dage, det er den lette del.

At få toilettet ned på siden og få silikonen ordentligt på og løftet tilbage uden at fjerne afstandsklodserne og få dem til at sidde ordentligt, er jeg nok mest nervøs for - at toilettet kommer helt i vater... Det er jo nok tungt, men jeg må prøve ad og krydser fingre. Mht. silikonen, så er det en vådrums-silikone Lim--Dana-Lim-sanitets-og-byggesilicone-577 og jeg tror at de alle har fungicid i sig. Jeg var mest nervøs for styrken i silikonen, men det må være ok... Jeg vidste ikke at det var manchetten fra afløbet, der holder wc'et på plads, mere end det er silikonen, men jeg må jo tage mig sammen og kaste mig ud i det om et par dage, nu hvor wc'et er ankommet, tak for jeres svar :-)


Her er min signatur...

Toilettet klodser du op, hvis det er nødvendigt, der hvor det skal stå. Derefter fuger du rundt om toilettet mens det står, hvor det skal blive stående. Du skal ikke lægge toilettet på siden for at komme din fugemasse på. Det er silikonen, der holder toilettet fast. Du kan jo endelig også gøre det, at du tegner en streg rund langs kanten og løfter toilettet væk og trækker en streg silikone rundt langs indersiden af stregen. Derefter placeres toilettet på sin plads.


fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Du behøver ikke at lægge wc'et ned, for at sprøjte silikonen på.
Når først manchetten er monteret (brug flydenede sæbe for smørring, for den er stram) og du har klodset det op, så det er i vatter og ikke kan rokke, så står wc'et "fast".
Så silikonen kan du "sprøjte" ind under ved at skære "tutten" på silikonen skråt af så du bedre kan presse det ind under kanten.
Det største problem for mig var at komme til bagved, med fugepistolen, hvor der ikke var meget plads op mod 2 vægge.
Mine fliser er natursten, så de var meget "ømme" overfor "pletter" af silikonen, så glittepinde der har stået i sæbevand et par dage, er et must, for at få et pænt resultat, da du ligesom kan presse silikonen yderlige ind under wc'et med dem.

Held og lykke med projektet   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Sprøjter du din silikone Henrik? Det har jeg ikke prøvet   

FoXX skrev den 17-08-2018 16:25:30

Sprøjter du din silikone Henrik? Det har jeg ikke prøvet   

Rigtige mænd sprøjter silikone     


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

P. Henrik: Du skrev tidligere "Det er som sådan ikke silikonen der holder wc'et på plads, men derimod manchetten der sidder i afløbet" - det forestiller jeg mig er mere rigtigt for toilet med S-lås end med P-lås som jeg har. Fordi S-lås er et hul i gulvet, som sidder rigtigt godt fast. Som jeg kan se afgangsrøret med P-lås, står det og hænger og dingler i luften så jeg tror jeg skal give det en hel masse silikone... Det var/er et supergodt tip med glittepinde, der har stået i sæbevand et par dage, for at få et pænt resultat, til at presse silikonen yderlige ind. Det vil jeg ihvertfald også gøre, tusind tak - og tak for billede :-)

S. Fabrin: Mht. at lægge toilettet ned (billede nr.9 i manualen, jeg postede 4 billeder lidt længere oppe), så er jeg sgu' glad for at det kan lade sig gøre uden, at lægge det ned -ellers tror jeg at risikoen for at sætte toilettet forkert ned i 1. hug er for stor... Det er en rigtig god ide med at tegne en streg - eller måske malertape rundt om toilettet før jeg trækker det ud af P-låsen igen. Og så en hel masse silikone, da jeg er bange for om det kan blive løst. Og så tilsidst tilbage med toilettet og prøve at klodse op med vaterpas og så give det sidste silikone ude langs kanten, som afslutning... 

Jeg er sgu' stadigt lidt nervøs - især med at klodse op, vaterpas, få silikonen til kun at være der den skal være osv, men det skal nok gå nu... Når jeg er færdig tænker jeg sikkert "nå, var det bare det?", men lige før jeg skal til at begynde er jeg bange for at alt kan gå galt... Jeg håber bare jeg får et pænt resultat, nu har jeg ihvertfald fået en del gode råd jeg vil huske, tusind tak, alle :-)



Her er min signatur...

I grunden er det bare det. Silikonen får du i sådan en patron, som du sætter en spids på. Hullet i spidsen bestemmer du selv ved at skære mere eller mindre af. Patronen skal selvfølgelig sættes i en fugepistol. Prøv at sætte toilettet på gulvet uden opklodsning og se, hvor skævt det er. Et par mm. ude af water kan du godt acceptere, så slipper du for opklodsningen.  


fase
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også