Er det muligt at selv udskifte lejer i vaskemaskine motor - Zanussi ZWG5165

Hejsa, jeg ville gerne høre om det er muligt selv at skifte kuglelejere i en vaskemaskine motor?

Model: Zanussi ZWG5165 - 914904422-00?

Jeg har forsøgt at finde fejlen til at den ikke kan (set fra front)køre tromlen rundt med uret, men godt mod uret og at den stopper når den skal skifte program. 

Efter at have skildt den ad og taget gummibåndet af, så laver tromlen ingen larm når den kører rundt og den roterer uhindret. 

Motoren laver larm når jeg drejer den manuelt rundt - den roterer uhindret men kommer med en skærende lyd i begge retninger, men dog mest med uret.


Håber nogen kan svare på dette,

Håber også nogen kan henvise til et billigt sted og købe en motor eller lejere.


Mvh Jan

Video 1

Vido 2

Video 3



Live life to the fullest!
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis der er almindelige kuglelejer i motoren, tror jeg da de kan skiftes.

Du kan jo skille motoren ad, og finde størrelsen på lejerne, de koster ikke alverden hvis det er standart lejer, køb mærkevare som Fag, Skf og lignende.


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg har tilføjet billeder og video, så opdatere siden :-)

Hej je_ns, tak for svaret - jeg har aldrig gjort sådan noget før, kun arbejdet med computere i over 30 år, ikke vaskemaskiner :-)

Kiggede du på videoerne?


Kan der være en anden årsag?



Live life to the fullest!

Det er helt sikkert at det er motoren det er galt med. Men ikke lejer det lyder mere som noget der er gået løs. 

Du tager motoren ud ved at afmontere stikket og jordledning der sidder med en spadekabelsko (låst) så er der 1 eller 2 skruer som du kan se. når de er taget af kan motoren trækkes bagud. 

Et fif:  når man adskiller motorer skal du starte med at mærke holdbart op på begge ende dækseler og motorhus med kørneprik skruetrækker eller andet spids . Du slår 1 prik / skramme på bagerste ende dæksel lige uden for hvor de adskilles og ligeledes på motorhus lige indenfor. På samme måde i den anden ende bare med 2 prikker / skramme på motorhus og ende dæksel. 

Når du så har haft det adskilt, vendt og drejet på bordet, puttet i papkasse og taget ud igen kan du altid se hvordan det skal vende for at sættes rigtig sammen.  Motorkul skal tages af inden det skilles ad, og skal sættes i til sidst. Der sidder også en sensor ( hastigheds måler ) som man skal give en tusch streg hvis det ikke er åbenlys hvordan den skal vende. 

Du må kunne se noget løs eller slidmærker et sted . 

Jeg køber altid hos Brøndum elektro i Viborg. De har eget motorværksted til vaskemaskine motorer. Du skal ringe til dem der er ikke sådanne reservedele på deres netbutik. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det kan sgu da ikke betale sig at reperere en 10 gammel vaskemaskine og så enda en i den billige ende af skalaen ..........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Du har fuldstændig ret Karl smart. HVIS man skal betale tekniker besøg. 

Men HVIS manden selv tager motoren ud og finder fejlen, så koster det jo stort set ikke noget. 

Så kan der i stedet blive til en dusk ( blomst) til konen der har måttet undvære vaskemaskine og måske inkasser han et kys på kinden. Win Win for alle.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Lyden minder meget om den jeg havde på min tørretumbler, her var det et leje som havde sat sig, (evt. helt fra ny), så akslen på ankeret efterhånden var blevet så slidt, at ankeret slæbte på og tilsidst satte sig fast så tromlen ikke kunne drejes, det samme som OP viser i den ene af videoerne.

Akslen blev udbedret med Kemisk Metal + ny leje, den har kørt upåklagelig siden, (3 år).


Karl smart - Jo hvis man ingen penge har til reparatør, og kan gøre tingene selv - Og maskinen var ikke og er ikke i den billige ende.

ev elmand - tak for svaret og de gode råd - nu er det ikke konen der vasker tøj, det gør jeg selv :-)  konen ser jeg først i december når jeg tager tilbage til filippinerne :-)

jhb - Jeg ved ikke lige hvad det er for et anker, men hos mig fungerer tromlen fint - det er motoren den er gal med.

Jeg har bedt en ven komme over og hjælpe med at få den op på bordet senere idag og drikke et par øl mens han ser på at jeg arbejder :-) 

Jeg har forhørt mig omkring med hensyn til lejer til motoren, og de mener ikke de kan skaffes - men at motoren skal skiftes og jeg har fundet en. 

Men bedre hvis der er nogen af jer der kan give links til hvor man kan købe lejer og fortælle mig hvad der ellers skal til(fedt, olie, silikone lim, evt. andet) :-)

Jeg vil takke jer alle for jeres råd og hjælp :-)


Live life to the fullest!

Anker er en motor del.    

Når du har fået lejerne ud, kan du søge på størrelsen, jeg købte mine hos Biltema, (der skal ikke andet til end selve lejet).

Billede af et anker.

Har du ind- og udvendig diameter, samt bredden på lejerne skal jeg hurtig prøve at finde lejetype og lejenr.

Søgte lige hos Nettoparts, de har lejesæt til ZWG5165, incl. simmerring, til kr. 399

https://www.nettoparts.dk/shop/leje...bprodukter

De opgivne mål 47x80x11/13,5 kan måske være størrelsen på simmer ringen.

Lejestørrelserne er opgivet, på hjemmesiden, til 6306 og 6307

6306 er ø30-Ø72 x 19 mm

6307 er ø35-Ø80 x 21 mm

De har også motor til kr. 1919

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis