Anskaffelse af søjleboremaskine: Hvad skal jeg gå efter?

Jeg er på udkig efter en søjleboremaskine som primært skal bruges til arbejde i træ, men må også gerne kunne bruges til småopgaver i metal.

Budgettet er lille: 1000-1500 maks. Gerne mindre.


Jeg har nu været i forskellige byggemarkeder og set på de forskellige billige kinamodeller der tilbydes i det prisleje. Det virker vitterligt billigt. Alle jeg har rørt ved har haft markant slør. Jeg vil gætte på at hver jeg har set har næsten 1mm slør, når borehovedet er helt nede.

Flere har også slør i bord/plan, så man ikke kan stole på at den fx bliver i 45 grader.


Det ser ikke engang ud til, at det bliver bedre, hvis jeg nu sætter budgettet op med 1000 kr. Man skal tilsyneladende meget længere op i pris for at der bliver lavet noget ordentligt. I hvert fald de steder jeg har kigget. 


Er det mig der har været uheldig?  Er der nogle mærker som godt kan levere noget fornuftigt til de penge? Eller er jeg nødt til at gå efter noget brugt?


Hvis jeg nu skal købe noget brugt, hvad skal jeg så gå efter?

Hvilke ting skal jeg kigge på? Er der noget jeg skal være specielt opmærksom på eller evt. undgå?

Der er desværre ikke så mange af de gamle der tager 230 V, så det indskrænker udvalget betragteligt.


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Arboga eller strands er begge populære modeller. Som samtidig er godt bygget, og kan købes til ~2000kr og opefter. 


Mvh

Ja udvalget i brugt indskrænker sig jo betydeligt, når du skal køre på 230 volt.

Nu skriver du jo ikke hvor i landet du bor.

Men denne her maskine er af ganske hæderlig kvalitet, har brugt en maget til på et tidligere arbejde (dog i 400 volt udgaven), den fungerede ganske fint. 

Denne her til kr 500 (har intet med annoncen at gøre)

https://www.dba.dk/soejleboremaskine-tru-tool/id-1046120605/


Vi prøver igen, i morgen --

Er det brugt eller ny pris?

Hvor finder jeg Arboga eller Strands til ~2000? Kan ingen finde.

LennartBertelsen skrev den 13-08-2018 18:03:26

Er det brugt eller ny pris?

Hvor finder jeg Arboga eller Strands til ~2000? Kan ingen finde.

 Som nævnt har jeg intet med annonce at gøre, men du kan jo skrive/ringe og spørge.

Synes aldrig jeg har set  Arboga eller Strands til 230 volt, og normalt koster de langt over 2000 kr. selv i særdeles brugte 400 volt udgaver.



Vi prøver igen, i morgen --

Jeg havde misset det med de 220v.

Jeg kan ikke huske hvordan de er viklet, men ellers kunne det klares med en frekvensomformer.


Jeg har selv købt arboga, både bord med også gulv model til henholdsvis 1500/2500kr, så man kan være heldig

Annonce
O.M.E skrev den 13-08-2018 19:29:25

Jeg havde misset det med de 220v.

Jeg kan ikke huske hvordan de er viklet, men ellers kunne det klares med en frekvensomformer.


Jeg har selv købt arboga, både bord med også gulv model til henholdsvis 1500/2500kr, så man kan være heldig

 

Må jeg spørge, hvor mange år det er siden du købte dine arboga? Og hvor du fandt dem? Den blå avis? Eller noget auktion?


Skulle maskinen ikke være til 230 volt ? Arboga køre 3x 400 volt.

En Arboga fylder jo også godt i hobbyrummet   

Der er en på GG til 4200kr, i den lave ende af hvad de ofte koster.

https://www.guloggratis.dk/maskiner/vaerktoj-og-arbejdsredskaber/boremaskine/annonce/41308255-arboga-soejle-boremaqskine


Vi prøver igen, i morgen --

Den ene, til 1500kr fandt jeg på marked Place på Facebook.

Den anden på dba 

Begge måtte jeg køre et par timer efter.



Men ja, der er langt i mellem dem til dén pris. Men det sker 

For 14 dage siden var der den store model (s32m), med tilspænding til salg for 2500kr  på dba 


Nej som sagt havde jeg ikke læst at det var et must den skulle køre på 230volt.


Den Arboga jeg har, som er en bænk model, den fylder ikke ret meget mere end en kina model. Dog er den mange gange tungere at løfte op på filebænken 😂 (125kg)

Ps. den lille købte jeg forrig år.

Den anden 3mdr siden.

OK. Måske skal jeg bare holde øjnene åbne og væbne mig med tålmodighed.


Er der nogen af jer der har erfaringer med de billige kina-modeller fra byggemarkederne og evt. har fundet en producent som er OK til hobby-brug?


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis