Hvordan undgår jeg at træet flosser på bagsiden, når jeg borer huller i træ?

Hej

Jeg skal bore nogle ø22 mm. huller i nogle fyr træ's hylder. Jeg bruger et Forstnerbor, men oplever at træet bliver flosset på bagsiden. Normalt kan man undgå dette ved at bore lidt ned i den ene side, og så vende træet og bore ud i den anden side, men med et Forstnerbor kan man jo ikke så let se når man er gennem træet. Jeg har også prøvet at lægget en træ plade uden træ pladen jeg vil lave hul i, men uden held. Hvordan undgår jeg at træet flosser på bagsiden? :-D


Frederik
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Læg en klods under som holdes fast - og helt plant med hylden - med et par skruetvinger så træet ikke flosser på undersiden når du borer.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Så er klodsen ikke helt plan med hylden, eller klodsen er for tynd så den giver sig. Prøv at lægge en stump afdækningspap mellem klods og hylde og spænd hårdt til.

En anden mulighed er, at du trykke for hårdt når du borer.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Der er jo også den mulighed at du på forhånd borer igennem ved opmærkning med et ganske tyndt bor. Så kender du centrum på begge sider


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg takker for alle svarene, jeg prøver mig ad med de løsninger i er kommet med :-) Hav en rigtig god dag!


Frederik

Det kan også skyldes at du trykker for hårdt på bordet, eller vipper det fra side til side, for at forcere det igennem.
Forstner bor skal være skarpe, men de har ikke en stor snitflade som feks spadebor har. Et 22 mm Forstner bor hører nu ikke til de største, men derfor skal du alligevel passe på at du ikke trykker for hårdt.  
Så lad bordet arbejde, og tag dig god tid.

Du skal selvfølgelig stadig have noget plant træ under, som du borer et lille stykke ned i.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis