Lang tid før varmt vand

Hej LDS.

Jeg har netop erhvervet mig en ejendom fra 1863 eller deromkring, og det så skønt.

Vi har egen vand boring og tidligere ejer har monteret et pillefyr (Pollux 100)

Problemet/ opgaven er:

Det tager et par minutter før det er muligt og få varmt vand i hanerne, bad/ køkken,, da der er ca 25m til kedlen.

Jeg syntes jo så det er spild af god vand og hælde det direkte I afløbet, den tid det tager og få varmt vand frem.

Jeg tror ... Tror kun fyret varmer til varmeapparaterne, og ad den vej så varmer vandet. For på displayet på fyret er det den eneste menu jeg kan komme til, også jfr sælger.

Men kan jeg på nogen måske nem måde sætte en minislange/ rør på omkring et aftapningssted, og tilbage i systemet, så den cirkulerer vandet i brugsvandet, og om det overhovedet er lovligt, og sågar cost-effective?

Om det måske kunne laves med en kugleventil som jeg så åbner når behovet er til stede?

Tror det er det for nu.

Mvh

Flemming




4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Varmt vands cirkulation et helt almindeligt ved længere rørtræk, så det er lidt mærkeligt at det ikke er etableret hos dig.

Men det kan du altså sagtens gøre.

Det er helt almindeligt at fyret har én eneste varmekreds, som også varmer brugsvandet. Der er jo kun én brænder.


Elektronikteknikeren

Du har højest sansynligt en separat varmtvandsbeholder som dit pilefyr opvarmer. Allerførst skal du have lokaliseret den. Det naturlige vil være at placere den så tæt på forbrugsstedet som muligt, netop for at undgå lange rørstrækninger.

5 mm kobberrør (bremserør) er alt for småt til cirkulation. Brug en almindelig 15 mm. PEX som så skal isoleres ordentligt. (13 mm. rørskåle er alt for lidt)


Søren O

Jeg tror ikke du har et Pollux 100 pillefyr men derimod et Pellux 100 pillefyr fra Vølund.   

Enig i at vvb bør så tæt på tappestedet som overhoved muligt, og så lade det varme kedelvand cirkulere mellem vvb og pillefyr. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis