Rio palisander bord

Jeg er helt lost.....

Mit ellers fine palisander bord har jeg måske ødelagt. Jeg har forsøgt at gøre overfladen pænt igen efter en anvisning jeg fandt på nettet. Men det er bare blevet endnu grimmere.

Hvordan får jeg bordet flot igen? Som det ser ud nu er der blanke steder på bordet og andre steder er bordet helt mat. Nogle steder kan jeg mærke at træet har rejst sig. Jeg har ingen ide om det er finér eller masivt, men jeg har forsøgt tage nogle billeder, så er der måske en ekspert der kan hjælpe.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er helt siķkert finer og sandsynligvis lakkeret. 

Men det kunne være interessant at vide hvad det er du har foraøgt at gøre. Har du været ved at slibe, siden du siger at du kan mærke at træet har rejst sig?


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg  har slebet let på det med korn 400 afrenset med terpentin(se billede) og påført olie.

Først forsøgte jeg med palisanderolie(se billede) men det tørrede træet totalt ud.

Så forsøgte jeg med Frydendals olie(se billede) men her blev bordet toralt fedtet, så jeg endte op med at forsøge tage det af igen.

Det er naturligt at træet bliver fedtet lige den første dag eller to, men så plejer det at trække ned i træet. Det overskydende olie skal du bare tørre af med en almindeligt kraftigt opvredet klud.


 

Hvordan ville i lave processen hvis det var jeres bord.?

Palisander er normalt ikke lakeret grundet dets høje indhold af olier, men kan være behandlet med politur. Det kan naturligvis være lakeret senere, men det er sjældent holdbart.

1: Rens det fedtede lag af med vegetabilsk terpentin - aldrig mineralsk terpentin til slægten dalbergia. Brug rene bomuldsklude uden farve. Sidder der stadig rester tilbage, kan du forsigtigt undersøge med en spritklud om det muligvis skyldes politur.

2: Påfør olie. Brug gerne den Sterling olie du har. Husk at tørre godt efter. Der må aldrig stå blank olie tilbage på hårdttræ. Også her skal du bruge rene bomuldsklude uden farve.

3: Når olien et hærdet - som regel efter et par dage ved normal stuetemperatur - gentages processen.

4: Processen gentages indtil palisanderen har den ønskede glød.

VIGTIGT!

For hvert lag du påfører skal du omhyggelig aftørre overflødig olie. Undladelser her er hovedårsagen til det fedtede slutresultat. Forsøg at gnide så meget af som muligt efter hver påføring med tørre klude der skiftes ofte.  

P.S. Kasser det elendige fludium, kaldet træolie, prydet med en nostaltisk tegning af i-gamle dage-var-alt-så-godt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Rantzau hvad så hvis der er politur på?

Jeg har renset med med vegetabilsk terpentin, og der er stadigvæk steder hvor bordet er blankt, som ses på billedet.


Det her olie fra sterling stinker ad h til, det virker mere som om det udtørrer træet.


Det andet olie burde være af bedre kvalitet, så hvorfor bare smide det ud.?

Politur kan fjernes med sprit. Palisander får et gråt slør når polituren fjernes. Det betyder intet.

Når Sterling olie virker som det udtørrer træet, skyldes det som regel for få lag. Sterling olie skal påføres i mange men tynde lag med tørring mellem hver behandling.

Beklager - træolien som vist er et kompromis der ikke kommer i nærheden af hvad de rigtige produktet til de rigtige opgaver kan opnå.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis