Konstant strøm til halogen pærer

Jeg har overtaget en lejlighed med et loft i gangen der har ca. 100 stk. G4 10w halogen pærer tilsluttet en lysdæmper og 2 stk. kiprelæ (tror jeg).

Efter at have pillet alle de små halogen ud, og igen i sat dem ca. en uges tid efter - er der nu konstant strøm til pærene. De reagerer ikke på kontakterne eller kiprelæenes 'knapper' og den eneste måde jeg kan slukke dem på, er på afbryderen i elskabet.

Hvad kan der være sket?

Før jeg pillede dem, manglede der pærer 2 steder. Nu er der ca. 5 steder hvor pærene ikke lyser. Jeg tænkte at det var mig der have kommet til at ødelægge de skrøbelige pærer - men jeg ved ikke helt. Synes det er meget mærkeligt.
Hvis der kommer noget op i fatningen (eller hvad det er de sidder i) kan det så på nogen måde have noget at gøre med at de ikke kan slukkes mere? Kan der komme en slags kortslutning, der gør at de er konstant tændte?


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nej - der kan tænkes en kortslutning men det vil resultere i at de ikke lyser. 

Mon ikke de "kiprelæer" er transformatorer. Du må prøve at skrue lysdæmper ud og skrue tændledning af på bagsiden ( i klemmen mrk. med bølgelinie) . Så skulle de helst ikke kunne tænde. Hvis der kan tændes andre steder fra tager du ledningen ud i klemmen mrk. pil ind. 

Lyser de stadig konstant må det være dæmper der er gået bort.

Men det er godt nok en ordentlig installation. Mon ikke du har fået et 0 for meget med i antal.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg vil gerne se 100x10w på en alm fuga lysdæmper....😳

Jeg tror elmanden har ret i at der er kommet et 0 for meget.

Ellers er der hvertfald tale om en DIN skinne lysdæmper......

Men nogle fotos af installationen vil helt sikkert hjælpe...

Hejsa begge to, mange tak for jeres svar.

Jeg ved desværre absolut ingenting om installationen eller om el generelt.

Grunden til at jeg ved der er to kiprelæer, er fordi jeg kunne høre klik lyden fra elskabet og kunne se der skete nogen når jeg trykkede på kontakten. Derefter googlede jeg et nummer på dem, og fandt ud af at det var kiprelæer.

Det er ikke en fejl mht. tallet. Det er en lang gang med en "stjernehimmel" af små halogen pærer, hvor der er over 100 stk.

Installationen er pænt stor med ledninger over det hele, oppe over det sænkede loft. Jeg tager gerne billeder af hvordan det ser ud derfra ledningerne kommer.

Jeg fandt ud af igår, at det var mig der havde ødelagt de 5 pærer ved ind/ud tagning. Så nu mangler jeg 7 i alt jeg lige skal have købt. Men tænker ikke det kan have nogen indflydelse, at der manglere pærer? Der manglede jo også 2 før og der virkede det fint.

Ok det var lige godt grov.   

Det lyder som kiprelæer i tavlen . Og der må sidde noget oppe over det nedsænkede loft der styrer de lamper, for de almindelige dæmpere kan ikke klare 1000 w  ( 100 x 10 ) 

Du har ret i at det ikek kan være mangel på 5 - 7 pærer 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej igen

Efter en lidt hektisk uge, fik jeg taget et par billeder af hvad der styrer de pærer.

Kan jeg være heldig at det bare er en af de sikringer(?) der er gået eller noget der er let løseligt for mig?

Det kan meget vel være nogle af disse auto sikringer der er sprunget, du kan hive dem ud og se om tråden er brændt over i dem,eller måle over dem hvis du har et måle instrument.

Hvis du er uheldig kan det osse være en transformer der er gået istykker.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis