Problemer med Benzin generator

Hej med jer. 

Jeg har købt mig en benzin generator fra Texas TGH 2301 med en max effekt på 2300 watt.

Meeeeen hver gang jeg prøver at starte min geringsav fra metabo som bruger max 1500 watt. Så går generatoren ud. Hvorfor?  🤬

Desværre har jeg ikke helt den store forstand på strøm og generator, derfor håber jeg at der herinde findes et klogt hovede det kan hjælpe mig.


15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kunne jo være fordi saven har en højere startstrøm. Hvor høj den kan tænkes at være ved jeg ikke. 

Det kunne måske også være reguleringen på generatoren der ikke fungere ordentligt.

Jeg ville afprøve generatoren ved at tilslutte fx en varmeblæser og måske et par gammeldags halogenarbejdslamper.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Højere startstrøm, det skal jeg ikke udelukke, hvis det er tilfældet, hvad kan man så gøre? Er der noget man kan tilslutte mellem generator og sav.

Ps. Generatoren kan fx. Nemt trække en vikelsliber og en multicutter 👌

Hvis det er stor vinkel sliber så ligner det lidt savens startstrøm. Multicutter er ikke noget særligt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ved du om der er noget man kan gøre ved det, kreative ideer modtages gerne 🤔

Der er ikke rigtigt noget at gøre ved det. 2300W er ca. 10A, nok til drift af saven, men startstrømmen er måske i nærheden af 40A i startøjeblikket. Hvis det er sikringen, der kobler ud, er der måske en mulighed for en trægere sikring. Jeg kender ikke lige den automatsikring, der er i din generator.


fase
Annonce
Peter79 skrev den 11-08-2018 23:02:52

Ved du om der er noget man kan gøre ved det, kreative ideer modtages gerne 🤔

 Du kunne indsætte en triac regulering på saven, så du kan starte den langsomt op.

(eller købe en sav med softstart   )

Eks som denne her, så skal du gøre det manuelt..

https://www.dkvolt.dk/produkt/motor...2000w-pwm/


Vi prøver igen, i morgen --

Hej Jens, jeg kan ret godt lide iden regulering. Men i praksis vel det ikke virke.

Så jeg kiggede på en sav med soft start. For derefter at undersøge om det fandtes en “soft start boks”. Men kunne umiddelbart ikke finde ud af hvad sådan en reelt hedder.


Ps fandt er DIY med en der havde lavet lige der jeg søger 🤓  men uden vejledning

Det er din start støm på din gerings sav der er problemet.

Du vil sikkert også opleve problemer med en 2000W vinkelsliber (180mm-210mm).

Løsningen på din udfordring er der 3 af:

1: Større generator

2: En geringssav der tager mindre startstrøm, f.eks. kan du købe batteri drevne modeller, og så have generatoren til at trække batteri laderne.

3) Fat i en soft starter. De er ikke nemme at lave, der skal kondensatore, spoler og en masse relæer og styring ind over.

Og så er der selvf. også den fjerde: Fat i en MEGET lang forlængerledning. :-D

Du kan MÅSKE (Og dette er et kæmpe måske) bruge en UPS til at være "buffer" og tage start strøms spidserne, men det vil hurtigt slide batterierne i UPS og måske også smadre styringen/printet i den.


 

Hej Steensen, tak for det gode svar. Jeg tror jeg prøver den her.

https://www.conradelektronik.dk/p/indkoblingsstrmbegrnser-esb-12-g-fg-elektronik-esb-12-g-esb-12-g-510044

Kan du se problemer i det? 


Den kan du ikke bruge, jævnfør manualen til den: http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/500000-524999/510044-da-01-en-EINSCHALTSTROMBEGRENZUNG_ESB_12_G.pdf

"The ESB 12 should not be used for generators or voltage converters which cannot apply the starting current of the respective consumers such as, e.g. compressors, refrigerators or freezers."

Det er mere en elektrisk sikring, til at forebygge dine automat sikringer knalder, end den er til at begrænse/reducere start strømme.

Du skal yder mere være OBS på den er med Schuko stik, hvilket har betydning for hvordan dine forbrugere er jordet.


 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis