Terrænspring og støttemur

Vi har fået nye naboer (flinke folk!). Desværre har de terrænreguleret helt op til vores fælles hegn, så at der nu er knap 40 cm lavere på deres side i den ene ende af skellet og påfyldt lidt over 40 cm i den anden ende.

Der er altså en lille, lodret "skrænt" en håndsbredde inde på deres side af det fælles hegn i den ene ende (vest), og raftehegnet holder nu jord tilbage i den østlige ende.

Naboerne bedyrer, at det skal nok holde.

Jeg er bekymret for, at hele molevitten vil skride, når jorden bliver lidt mindre tør, og at hegnet vil begynde at rådne væk.

Er der nogen, som kan bidrage med råd og gode argumenter?

Jeg vil jo meget gerne have et godt naboskab og vil helst ikke skulle inddrage kommunen og hegnsyn og alt muligt andet.


mvh.

pivat

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Et fælleshegn skal ikke fungere som "støttemur". Terrænregulering tættere på end 0,5 meter fra skel er no go.   

Ps. Vil mene at naboens "lodret" skrænt skal sikres med en støttemur så tæt på skellet. Alternativt ellers må skrænten udbygges med en hældning på ikke under 45 gr.  

Pps. Regler for, hvor meget man må terrænregulere i forhold til det eksisterende terræn er oftest at kommunen ikke tillader at der reguleres med mere end +/- 0,5 meter. Med andre ord må naboen ikke påfylde eller afgrave mere end en halv meter jord på sin grund - men det er så ikke tilfældet her. 

Frank Chr. skrev den 11-08-2018 18:41:28

Et fælleshegn skal ikke fungere som "støttemur". Terrænregulering tættere på end 0,5 meter fra skel er no go.   

Ja, det kan ikke være acceptabelt. Nu vil jeg prøve at snakke fornuftigt med dem igen.

Ps. Vil mene at naboens "lodret" skrænt skal sikres med en støttemur så tæt på skellet. Alternativt ellers må skrænten udbygges med en hældning på ikke under 45 gr.  

Mon nogen kan pege på et erfa-blad, en havebog eller leverandørside, hvor jeg kan påpege, hvad der er kutyme?

Som det er, så er hegnstolperne stedvist gravet fri på de øverste 40 cm, bortset fra 5 cm jord omkring dem. 5 cm jord holder jo ingenting.

Jeg snakkede med sagsbehandleren for deres byggesag på kommunen, og hun sagde klart, at der ikke var taget stilling til terrænregulering, fordi der ingen regler var for vores område (ingen lokalplan). Dog skal byggelovens §13 overholdes, som grundlæggende siger, at man ikke må genere nabo eller hegn. 

Jeg kan sådan set godt forstå, at de gerne ville udjævne grunden lidt, og jeg vil jo gerne have et godt forhold til dem, så jeg vil helst holde kommunen udenfor.


mvh.

pivat

Har været igennem sådan en sag, nabo hævet terræn 45 cm. 10 cm fra skel i trykimpreneret stolper der holder på 18 år.

Der r ikke nloget at gøre før det hele vælter.

Tjek lige hegnslovens § 19, stk. 1 

Prøv lige se disse 2 film og overvej om i kan overgå dette overgreb.

Hvis ikke lad vær.

https://www.bt.dk/samfund/eksperter-er-rystede-over-husejeren-soerens-kamp-koebenhavns-kommune-beskyldes-for

Annonce

Altså fordi der sidder en enkelt uheldig (magt)person i en enkelt eller to kommunale forvaltninger, bør da ikke afholde grundejere fra at affinde sig med situationer der rækker langt ud over tålegrænsen. Langt de fleste hegnsyn- og terrænregulerings sager køres da lige efter bogen.    

larsen56 skrev den 11-08-2018 21:33:20 Prøv lige se disse 2 film og overvej om i kan overgå dette overgreb.

Hvis ikke lad vær.

https://www.bt.dk/samfund/eksperter...kyldes-for

 Så kom der vist alligevel lidt skred i sagen med avisens hjælp.   

https://www.bt.dk/danmark/benaegtede-kaempe-broeler-nu-beklager-kommune 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis