Finplade, stål, Alu zink og Zink?

Hej

Er der nogle der kan forklare forskellen på

Galvaniseret finplade

Alm galvaniseret stål

..... Og forskellen på 

Alu zink 

Zink

Jeg skal have bukket nogle profiler til en murkrone og er i tvivl om hvilket materiale der holder best og om hvordan de patinerer. 

Jeg tænker at bruge galvaniseret finplade 1 mm, da jeg har hørt, at det rent prismæssigt er ok og samtidig meget stærkt. 


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kender ikke alle dine udtryk, men kan da godt prøve at forklare det lidt. 

Når man foretager en galvanisering foregår det ved at jernkonstruktionen bliver nedsænket i syre for at total afrense det for rust fedty o.s.v. Dernæst nedsænkes det i et kar med flydende zink ved ca. 700 grader. Så vil der efterlades nogle få 1000 dele millimeter zink der er gået i forbindelse med overfladen. 

Denne proces udløser nogle spændinger i jernet der får det til at bøje sig især tynde emner. Man siger at det slår sig. 

Derfor kører man ofte når det er meget tyndt materiale en hel rulle jernplade ( køkkenrulle x10000) igennem zink karret, for at få en ensartet produkt.

Bagefter klipper man det så i passende stykker. Så vil der naturligvis ikke være galvanisering på kanten hvor det er klippet. Det er ikke en stor ulempe da zinken ved galvanisk tæring flytter sig hen over såret, hvis det er ganske få mm

Så jeg vil tro at din tynde plade er forgalvaniseret jernplade. 

medens det du benævner som Zink ikke har noget med jernplade at gøre men er lidt blødere og rent zink. Det sidste er naturligvis det mest holdbare. 

Det er i lighed med kobber og aluminium meget langtids holdbar



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej,

Jeg ville få dem udført i zink! Det er det mest holdbare og nok også billigst. Personligt syntes jeg zink er pænest, da galvanisering bliver meget mørkere end zink.


Galvaniseret finplade er en koldvalset stålplade, som er varmgalvaniseret.

Alm. Galvaniseret stål er en generisk betegnelse - for stål der er galvaniseret.

Aluzink er en stålplade, som er overfladebehandlet med med en legering af aluminium og zink. Processen er en “koldgalvanisering” hvor det påføres kemisk.

Zink - ja det er bare zink


/K

De forskellige plader patineret nogenlunde ens til en grå mat overflade.

Ziiniplade er nok det som holder længst.

De andre plader holder længe, men vil begynde at vise rust, når den forzinkede overflade er "slidt op" af vejr og vind og den smule syre som regner ned.


To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis