Maling og lakering af spisebord

Hej Folkens

Jeg har et gammelt spisebord, som jeg prøver at gøre i stand. Bordet er lakeret med en malet struktur, som jeg gerne vil genskabe. Når man sliber lakken af, så er der en almindelig kedelige (birke) finer. Er der nogen, der har en god ide til, hvordan man kan genskabe strukturen?

Mvh Markus 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ikke helt forstået.

Er bordet lakeret, eller ådret med træstruktur?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det bord er malet med en gammel teknik, der hedder ådring. Det er en slags marmorering, blot i træstruktur. Man maler med to forskellige typer maling våd i vås. Du skal have fat i en gammel malersvend for at få det lavet.


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Ådring er ikke så svært når man har prøvet et par gange.

Engholm taler om lak, birkefiner og maling. Er lakken helt fjernet ned til den rå finer?

Er der stadig lak, kan overfladen forinden ådring gnides med rå linolie. Så glider farven lettere afhængig af trykket på penslen.

Billedet ligner lakkeret finer der dels er bleget og dels er misfarvet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak for svar. 

Inden jeg så jeres beskeder, valgte jeg at lakere bordet med en mahognifarvet lak, og det er blevet okay. Der var lidt mere træstruktur i fineren, da den blev pudset ren. 

Jeg kendte ikke til ådring, for I skrev det, men det er da sikkert det, der er blevet gjort her. Det kunne have været interessant at forsøge at kaste sig ud i  

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også