Reparere en gammel trøjolle.

Jeg har fået fingrene i en skadet træjolle. Den har nogen revner i plankerne og mærker efter slag med verktøj. Ilke store mærker men synlige. Kan jeg spartle og pudse eller må jeg skifte plankerne? Båden er håndbygget og ca, 12 år gammel. Ellers i god stand. 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

prøv og ligge nogen billeder op så det kan vurderes

er der gennemgående huller eller er det kun revner i træet så var muligheden og spartle det op med rette materiale 

Vedhæftede filer:
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Fint billed, den ser pæn ud i træet, har den været på land længe uden og være i vand.Træ trækker sig jo sammen når det tørrer ind.

jeg ville nok slibe båden så træet bliver pænt og så spartle revner ud

Den har været i ferskvand hele tiden, ikke saltvand. Jeg bor i Norge så den er bygget efter norske bådbygger tradisioner. Mjøsbåt hedder den. Slibe, pudse og spartle? Fylde med træmasse? Og lakke bagefter? 

det kunne være en mulighed og gøre det på den måde, men du skal nok høre nogen der har erfaring med gamle træ både

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Sorry, ABSOLUT ingen moderne filler i svindrevnerne. Det vil nemlig ikke kunne holde og ødelægger boret endnu mere ved at lave revnen længere. Det eneste du må komme i, hvis det overhovedet er nødvendigt, er noget der kan skydes ud igen når boret udvider sig når jollen kommer på vandet. Vil revnen ikke lukke sig ved ved jollen kommer på vandet i et par dage, kan du stoppe oksetælle i revnen og dermed stoppe lækken. Alternativt kan der tildannes et stump pind af samme træsort som boret, som du så klinker på indersiden af boret med klinker af samme type der er brugt til bygningen med oksetalg mellem fladerne efter de er smurt med trætjære. Husk at slibe eventuel lak væk først da trætjæren ellers ikke kan trænge ind i træet.

Skrabemærkerne sliber du bare af og lakere. De er opstået ved jollen har ligget op af en sten eller lignende.

Undres dog over du ikke skriver noget om jollen er tæt eller det modsatte ???

I mine øjne ligner jollen en der har lagt i et skur hovedparten af sin levetid og kun været på vandet lejlighedsvis. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ok. Tak for svar. Her var der mange fagudtryk. Jeg er rimelig grøn i forhold til både byggeri. Båsen er ikke tæt. 

Boomtown2 skrev den 11-08-2018 00:55:34

Ok. Tak for svar. Her var der mange fagudtryk. Jeg er rimelig grøn i forhold til både byggeri. Båsen er ikke tæt. 

Du skriver at båden ikke er tæt. Jeg bliver nødt til at spørge om den ikke bliver tæt efter at have ligget i/på vandet en eller to dage ?

Det hele går på at finde ud af hvor utæt jollen er

Ydermere skal du nok ikke forvente at en træjolle er helt tæt, især når den ikke ligger på vandet hele tiden. Det hører sådan lidt med til hyggen ved træbåde.      


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg har fået den så jeg har ikke haft den i vandet selv. Der er hul og sprækker i den så jeg går ud fra den ikke er tæt. 

Boomtown2 skrev den 11-08-2018 11:54:22

Jeg har fået den så jeg har ikke haft den i vandet selv. Der er hul og sprækker i den så jeg går ud fra den ikke er tæt. 

 Du bør først og fremmest få den på vandet og tjekke om den bliver tæt i løbet af et par dage. Det kræver så du lægger den et sted hvor der ikke er så dybt den synker hvis den bliver fyldt med vand.

Hvis du påtænker at skifte et eller flere bor ud, er det noget man skal have prøvet før for det bliver tæt. Så er det bedre du klinker en lap på indersiden af bordet da det kan du gøre selv med et godt resultat.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også