Isolerer på tagpap på loftet?

Christian M
Christian M
Postnr: 6700
Christian M Christian M

Står og er i gang med en renovering af et ældre hus, som oprindeligt var bygget med fladt tag med tagpap. Siden da er der blevet bygget høj rejsning på, hvor tagpappet er bibeholdt, således at der er tagpap oppe på loftet.

Jeg kunne godt tænke mig at spare lidt på nedsænkningen af loftet, så går og overvejer, om det egentlig er i orden at isolerer oppe på loftet mellem spærrene, men ovenpå tagpappet, i stedet for nedefra?  

Så vil det se sådan ud:

- Troldtex

- Dampspær

- Isolering

- Tagpap

- Isolering

Er der noget i vejen for det mht fugt ?

Mvh. Christian M

Kermit_369
Kermit_369
Postnr: 7860
Kermit_369 Kermit_369

Det gamle tagpap vil jo virke som dampspærre og det er jo ikke godt med to dampspærre i en konstruktion. Så du må nok skulle bruge tagpappet som dampspærre og så skal du have mindst dobbelt så meget isolering over som under. Og hvis det gamle tagpap tag har været ventileret over isolering skal du have lukket for det.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Du kan jo ikke vælge nu om du vil bruge det gamle tagpap som dampspærre. Der er jo allerede dampspærre lige over troldtekt.

Jeg tror du er nødsaget til at åbne op i hver spær sektion på DET GAMLE TAG. Altså køre nogle ture med rundsav og så tage stykker af både tagkrydsfiner og pap med ned. 

Der kan så blæses isolering ind i hele konstruktionen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
christiannielsen
christiannielsen
Postnr: 8700

Enig med elmand. Der er heller ingen pointe i at bruge gammel tagpap som dampspærre da du ikke ved om den er tæt generelt eller langs kanter etc...

Christian M
Christian M
Christian M Christian M

Ah det var da træls at skulle til at rode rundt der oppe og skære i tagpap. Men der er vel ikke nogen vej udenom.

Går rundsaven ik i stykker ret hurtigt, ved at skære i tagpap ?

Mvh. Christian M

ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Den bliver svinet godt til, og du skal nok regne med en ny klinge bagefter, der er jo lidt sten i det det øverste tagpap. Jeg vil mene en hårdmetal klinge kan holde til det.

m.v.h. Erik
Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Er det ikke normalt at en gammel dampspærre "blot" skal perforeres? Jeg vil tro at det er ok at bore f.eks. ø 70 mm. huller i et krydsmønster med en indbyrdes afstand på omkring 50 cm.

Søren O
ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Jeg tror at det med hullerne er en ok løsning, men der skal jo stadig etableres noget isolering yderst så det ikke blæser ind imellem isoleringslagene.

m.v.h. Erik
Christian M
Christian M
Christian M Christian M

Ev elmand: Du mener et lag isolering ovenpå tagpappet (efter der er boret huller)?

Mvh. Christian M

ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Ja det er vel det du har i tankerne, men især lukkes under tagpap, så det ikke blæser ind under gammel flad tag ude i siderne fra udhæng. 

Jeg ville nok få indblæst noget papiruld eller andet. Det kan man nemt lægge ud igennem de huller som Søren O. foreslår. Og så lægge yderligere lag ovenpå, men det kommer jo an på hvor meget der er plads til under tagpap. Det skal helst ende med et samlet lag isolering, og så med din hullede tagpap et sted midt i.

m.v.h. Erik
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. tagpap
    Lav-Hus
  2. Tagpap.
    Lav-Hus
  3. Tagpap
    Lav-Hus
  4. tagpap...
    Lav-Hus
  5. tagpap