Mørtelfuge til døre/vinduer

Hej!

Jeg synes jeg har søgt nettet tyndt, så håber i kan hjælpe. 

I min garage er der kommet nye døre, samt flyttet nogle vinduer. 

Mureren har ikke været helt skarp på hullernes størrelse, så afstand fra vinduer til væg går fra 1-2mm på nogle vinduer, til 30mm på andre.

Den udvendige fuge skal jo være diffusionsåben. Dette kunne være med fugebånd, som dog koster en formue for dem der er bredde nok, og ikke giver mening for de helt smalle sprækker. 

Så jeg tænker fugemørtel. Men hvilken type mørtel skal jeg købe, og er det nødvendigt at blande op med fæhår for at det holder? Kan man eventuelt købe noget der allerede er blandet? Har kigget hos bauhaus men synes ikke jeg kan finde noget. Hvad er blandingsforhold?

Derudover har tømreren der satte vinduerne fast lader kiler gå helt ud til forkanten af vinduerne - hvordan skal jeg fuge dette?

Er billede af døren

På forhånd mange tak for hjælpen!!

Hej! Jeg synes jeg har søgt nettet tyndt, så håber... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg går da ud fra at kilerne (opklodsningerne) er kilet med 2 kiler så det er en flad klods!

Ellers kan man fjerne kilerne og fylde op med PU-skum som også kan virke som blivende opklodsning.

Ja hvis man vælger (nøjes med) at skumme døre og vinduer fast med pu-skum, behøver man hverken karmskruer eller klodser (og kiler)   

Seriøst, der skal anvendes K-klodser som disse her: 

Jeg fjerner kilerne der sidder i vejen, og sætter dem ind igen så de danner en fin klods :-) så burde det kunne lade sig gøre. 


Mange tak for al jeres hjælp!

Orla Nautrup skrev den 10-08-2018 17:09:26

PU-skum kan sagtens udkøre opklodsningerne, men karmskruerne/fastgørelserne kan ikke undværes.

 Det var da ligegodt ......   (pokkers). Alle vores nye vinduer er faktisk kun skummet fast (og med mørtelfuger) - jeg garanterer for de sidder fast, de er komplet umulig at rykke ud af muren - de skal skæres fri.    

Annonce

Blot et spørgsmål (undskyld til trådstarter, at jeg "spammer" tråden) - hvis det brænder, og vinduer kun er fæstnet med PU-Skum - er der så ikke risiko for, at de falder hurtigere ud, med opblusning af ilden til følge?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Så skal det nok først brænde igennem inddækningen, i dette her tilfælde lavet af BS-pladen.   

https://www.food-supply.dk/supplement/view.html?id=3467

Så blev det første vinduet fuget. Ja ja jeg er ikke prof - men kunne være værre

Toppen fuges først senere - skal have isoleret i udhænget så det går i forbindelse med facadeisoleringen. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også