Fjernelse af tjær fra mursten- ydre væg

Hej, 

Vi har købt et hus fra 1907, mursten. Det ene side væg er malet i tjær. Det er gammelt, og der er huler. Og det skal fjernes, men jeg er i tvivl om hvordan. Jeg kan se at det skal gøres meget forsigtigt sådan at murstenene ikke tager skade. 

Er der nogen der kan råde mig til hvordan jeg bedst starter med denne projekt så jeg starter på den rigtig? 

Tak;)


Mvh ;)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS

Må jeg stille et uddybende spørgsmål, så får du måske bedre svar. Er det murstensvæggen der er blevet tjæret eller er det en trævæg hvor der så er smurt tjære ud over kanten så der sidder lidt på mursten. 

Et billede af muren kunne få gode svar frem. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej, 

Ja, selvfølgelig ville det hjælp med billeder har taget nogen her... 

Det er en helt facade som er malet i tjær lige på murstenene. 

Som du kan se, så er der områder hvor der virkelig trænger til hurtig hjælp. Spørgsmål er bare om det kan laves af en som slet ingen erfaring har med det!😬. Meget af det tror jeg godt kan... med lidt forsigtighed...


Mvh ;)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Du kan nok ikke få tjæren af alene. Det bliver nødvendigt at får puds / berapnings laget af samtidig. Og man må vel spørge sig selv Hvorfor har de tjæret den gavl. Mon ikke det er fordi den er utæt.

Jeg vil tro det kan slibes af med en slibekop til lille vinkelsliber. Men det kræver stillads, høreværn. ansigts beskyttelse og god støvmaske. De har dog tendens til at man sliber i store striber. 

Ellers må du hyre et firma til at sandblæse den gavl. 

Bagefter kan du så vandskure den igen.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak Det var det jeg var bange for! Men godt at få hjælp! 

Have en god aften.


Mvh ;)

Inden du får gavlen sandblæst, vil jeg anbefale du får undersøgt om murstenene kan tåle behandlingern. Det gælder også fugerne.

Et hus fra 1907 er med stor sandsynlighed opført med bløde sten og kalkmørtel. Billedet viser fuger der ikke tåler alverden.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Tak Rantzau

Det ville jeg være opmærksomme på.

God aften til dig.

Mvh

Catherine


Mvh ;)

Hvis det er for at få et andet udseende at i vil have tjærevæk kunne en overvejelser måske være at putte LIP supergrund uden på hele tjærelaget også smide et tyndt lag puds ovenpå. 

Jeg har ikke prøvet det udendørs, men i min kælder har jeg brugt LIP supergrund til at sikre vedhæftning på noget tjære/asfalt jeg ikke kunne få af uden at ødelægge for meget


Ask

LIP Supergrund er til indendørs brug og ikke diffusionsåben.

Et hus fra 1907 er med stor sandsynlighed opført i bløde sten og kalkmørtel. Sandblæsning kan kun anbefales hvis muren efterfølgende skal pudses. Vandskuring er sjældent nok. 

Afskallingerne på billederne et typiske skader efter påføring/maling af diffutionstætte materialer.

Stenkulstjære er diffutionstæt.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej Rantzau, tak for svaret. 

Hvordan ville du rense et gammelt hus’s sokkel (fra 1920’erne) som netop har afskallet tjære på? 

Følger man rådene fra Center for Bygningsbevaring er det afgørende, at soklen er diffusionsåben. Så jeg regner med at sortkalke efter ny pudsning med hydraulisk kalkmørtel. Men tjærelaget skal lige af først! 

Mvh

Stenkulstjære er noget fanden har skabt mens han havde slemme tømmermænd.

Tjæren bliver hård og kan kun fjernes mekanisk enten med hammer og mejsel eller et sømbræt, men en del af pudslaget ryger af i samme ombæring. 

Du kan eventuelt skrue ølkapsler på et bræt som sømbræt.

På et hus fra 20'erne vil jeg råde dig til at tage en snak med Center for Bygningsbevaring i Raadvad eller Kulturarvsstyrelsen, da disse huse kan være opført på mange forskellige måder.

Har du mulighed for gemme noget af pudslaget der uundgåelig ryger af og vise fagfolkene det, vil det sparer dig for mange hovedbrud.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også