Eltavle i værksted.

bouzen
bouzen
Postnr: 6520
bouzen bouzen

Om du ændre på talven ved at sætte en anden gruppe i (Kombiafbryder) eller ændre på ledningsføringen, så skal dokumentationen i princippet opdateres. 

Derved ser jeg kombirelæet som den bedste mulighed. Jeg vil dog stadigvæk anbefale at få skiftet kablet til en 3 leder så du kan få en jordforbindelse med. Det er ihvertfald at foretrække i udendørs installationer samt værkstedet.

wwww.elbogen.dk - Din El guide
K.kvist
K.kvist
Postnr:
K.kvist K.kvist

Under alle omstændigheder så skifter jeg kablet ud til værksted når jeg begynder på opgaven. Jeg udskifter det til et 5x2.5mm2 da jeg har fundet ud af at jeg har et 16A relæ som ikke er i brug.

Troede det var i brug til vaskemaskine men den køre på et 13A 400v relæ så har altså et kraft relæ i overskud.

Regner med at få det udskiftet til et kombi, så der i hvert fald Strøm nok til sommerperioden🙂

Hvad skal jeg forvente at det koster at fornye dokumentation på tavlen. Er det fast pris eller skal jeg finde bedste bud?

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Hvis du bruger en 16A gruppe, skal du skifte dine udtag til 16A typer, eller nedsikre med en undertavle til 13A.

Endvidere skal forsyningen til gruppen stadig flyttes til før hpfi hvis du vil have et seperat relæ til deb nye gruppe.

Så prisen afhænger af hvilken løsning du vælger.

Elektronikteknikeren
S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Den firepolede gruppeafbryder kan ikke fås som kombirelæ, så du bliver nødt til få et ekstra HPFI relæ til værkstedet. Det bliver så i alt 8 moduler. Dokumentationen laver  den elektriker, som laver udvidelsen. Det er absolut ikke gør det selv arbejde.

fase
Gregeren
Gregeren
Gregeren Gregeren
S. Fabrin skrev den 10-08-2018 22:48:30

Den firepolede gruppeafbryder kan ikke fås som kombirelæ, så du bliver nødt til få et ekstra HPFI relæ til værkstedet. Det bliver så i alt 8 moduler. Dokumentationen laver  den elektriker, som laver udvidelsen. Det er absolut ikke gør det selv arbejde.

Du kan godt få et firepolet kombirelæ.

Vi har lige fået en røvfuld installeret i firmaet.

Elektronikteknikeren
K.kvist
K.kvist
Postnr:
K.kvist K.kvist

Hvis der så bliver bytte rundt på vaskemaskinen så det får kraft og jeg så bruger 13A 400 i værksted vil det så være en nemmer løsning eller ender vi i det samme? 

S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin

Jeg har lige nu set, at de findes som automatsikring. En lidt trægere sikring er neozed sikringen, som jeg kunne overveje at bruge.

Med hensyn til dokumentation af tavlen skriver bouzen: Så skal dokumentationen i princippet opdateres. Det kan du så tolke, som du har lyst til.

fase
S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin
K.kvist skrev den 10-08-2018 23:07:07

Hvis der så bliver bytte rundt på vaskemaskinen så det får kraft og jeg så bruger 13A 400 i værksted vil det så være en nemmer løsning eller ender vi i det samme? 

Nej det giver ingen ændringer.

fase
Gregeren
Gregeren
Gregeren Gregeren

Hvad mener du med "nuværende løsning"?

Elektronikteknikeren
K.kvist
K.kvist
Postnr:
K.kvist K.kvist

Jeg her jo strøm i værksted 220v men selvfølgelig styret fra huset. Jeg vil gerne have et hpfi relæ i mellem får at undgå alt Strøm forsvinder under ferie eller andet længere fravær fra huset så køleskab og fryser ikke tør ved fejlstrøm. Hvis det på linket er en nem løsning og hpfi inde i huset ikke også slår fra så ville det være en fin løsning 

Gregeren
Gregeren
Gregeren Gregeren

Hvis du vil beholde det nuværende materiel i værkstedet og bruge det eksisterende kabel, skal du have et 2polet kombirelæ på 13A i tavlen, som skal forsynes før boligens hpfi.

Som dette:

https://www.greenline.dk/k/elartikl...relae-1p-n

Det er så en opgave for en el-installatør.

Elektronikteknikeren
K.kvist
K.kvist
Postnr:
K.kvist K.kvist

Så du mener ikke at hpfi relæet på 220v 10A vil slå fra før hpfi relæet inde i huset?

S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin

Du bør da købe en af de kombiafbrydere, som el-mand viser i sit link, så kan du bare tilslutte dit nuværende kabel og senere skifte det ud med et femleder kabel. Har du ikke et billede af din gruppetavle, som du vil vise os.

fase
Vil du være med? Log ind for at svare.