Uklart billede i teleskop

Cindyhh
Cindyhh
Postnr:
Cindyhh Cindyhh

Hej 😀 jeg har købt mit barn et seben 700-76reflektor teleskop,i håbet om at vække interessen for andet end Netflix. Problemet er bare, at billedet er uskarpt når jeg kigger i linsen. hvad kan jeg gøre ved det.? Den er købt brugt, så jeg ved ikke om den skal renses eller sådan noget idét det var samlet da jeg fik det. 

Håber nogen kan hjælpe. 

Mvh

Nitter
Nitter
Postnr: 7700
Nitter Nitter
Cindyhh skrev den 07-08-2018 14:20:04

Hej 😀 jeg har købt mit barn et seben 700-76reflektor teleskop,i håbet om at vække interessen for andet end Netflix. Problemet er bare, at billedet er uskarpt når jeg kigger i linsen. hvad kan jeg gøre ved det.? Den er købt brugt, så jeg ved ikke om den skal renses eller sådan noget idét det var samlet da jeg fik det. 

Håber nogen kan hjælpe. 

Mvh

Oha, det er et meget billigt, måske for billigt teleskop du der har købt. Selv om spejlene er beskidte vil det ikke give et uklart billede men kun gøre du mister en smule lys. Spejlenes coatning er også meget skrøbeligt og jeg vil ligefrem advare mod et forsøg på afrensning !!!

Så er der okularet (øjestykket) tilbage, som du kan prøve at rense glasset på med en smule vand, tilsat en dråbe opvaskesæbe, brug en linseklud til rensningen.

Kan du stadig ikke få det til at virke bør du nok beskrive nærmere hvad du ser/ikke ser. 

https://www.amazon.co.uk/Seben-700-...B00426KOQI

Pøj pøj med rengøringen.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Cindyhh
Cindyhh
Postnr:
Cindyhh Cindyhh

Ok, tak for svar. Har pudset linserne. Når jeg finder en stjerne, står den bare som en pløret plet med kryds i midten.kan det være rigtigt at man ikke kan se nærmere definitioner af stjernen? Er det meningen at man skal kunne se reflektoren i linsen når man ser en stjerne? Den der,der er i reflektorteleskoper? 

DLG
DLG
Postnr: 2400
DLG DLG

Der er 2 spejle i sådan et teleskop.  De står sikkert skævt. De skal justeres. Men...man skal vide hvordan. 

Der er mange videoer om hvordan man gør.  Du kan prøve at se dem, fordi det er svært at beskrive her.  Det hedder kollimering.

https://www.youtube.com/watch?v=jcL37RJuVyQ 

karl smart
karl smart
Postnr: 2600
karl smart karl smart

Du vil altid se fixstjerner som et lille lyspunkt , noget andet er med planeterne som vil vise skive , prøv at finde Saturn som står lavt i syd kl. 22 , du burde kunne se saturns ring.

calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
Nitter
Nitter
Postnr: 7700
Nitter Nitter
Cindyhh skrev den 07-08-2018 23:30:20

Ok, tak for svar. Har pudset linserne. Når jeg finder en stjerne, står den bare som en pløret plet med kryds i midten.kan det være rigtigt at man ikke kan se nærmere definitioner af stjernen? Er det meningen at man skal kunne se reflektoren i linsen når man ser en stjerne? Den der,der er i reflektorteleskoper? 

Ja ok. Når stjernen står pløret skyldes det formodentlig du forsøger at bruge en større forstærkning end teleskopet kan levere. Jeg kan se der både er barlow linse og nogle ret heftige okulare med, som teleskopet slet ikke kan "bære".

Når du kan se et kryds i okularet, indikere det du ikke har justeret teleskopet til focus, dvs. udtrækket nok også er skruet ind i stoppet. 

Prøv og sæt det okular der hedder H20 i teleskopet og kig på månen og se om du ikke kan få et klart billede der. Jo højere tal okularet har, jo mindre er teleskopets samlede forstærkning.

Du kan også prøve og bruge en skorsten, antennemast eller anden høj genstand i et par kilometers afstand og stille skarpt på i dagslys. Det er nemlig meget nemmere når man kan se hvad man står og laver.     

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Vil du være med? Log ind for at svare.