Uklart billede i teleskop

Hej 😀 jeg har kĂžbt mit barn et seben 700-76reflektor teleskop,i hĂ„bet om at vĂŠkke interessen for andet end Netflix. Problemet er bare, at billedet er uskarpt nĂ„r jeg kigger i linsen. hvad kan jeg gĂžre ved det.? Den er kĂžbt brugt, sĂ„ jeg ved ikke om den skal renses eller sĂ„dan noget idĂ©t det var samlet da jeg fik det. 


HĂ„ber nogen kan hjĂŠlpe. 

Mvh

5 svar
 FÞlg trÄden
Annonce
Annonce
Annonce
Cindyhh skrev den 07-08-2018 14:20:04

Hej 😀 jeg har kĂžbt mit barn et seben 700-76reflektor teleskop,i hĂ„bet om at vĂŠkke interessen for andet end Netflix. Problemet er bare, at billedet er uskarpt nĂ„r jeg kigger i linsen. hvad kan jeg gĂžre ved det.? Den er kĂžbt brugt, sĂ„ jeg ved ikke om den skal renses eller sĂ„dan noget idĂ©t det var samlet da jeg fik det. 


HĂ„ber nogen kan hjĂŠlpe. 

Mvh

 

Oha, det er et meget billigt, mÄske for billigt teleskop du der har kÞbt. Selv om spejlene er beskidte vil det ikke give et uklart billede men kun gÞre du mister en smule lys. Spejlenes coatning er ogsÄ meget skrÞbeligt og jeg vil ligefrem advare mod et forsÞg pÄ afrensning !!!

SÄ er der okularet (Þjestykket) tilbage, som du kan prÞve at rense glasset pÄ med en smule vand, tilsat en drÄbe opvaskesÊbe, brug en linseklud til rensningen.

Kan du stadig ikke fĂ„ det til at virke bĂžr du nok beskrive nĂŠrmere hvad du ser/ikke ser. 

https://www.amazon.co.uk/Seben-700-76-Reflector-Telescope-incl/dp/B00426KOQI

PĂžj pĂžj med rengĂžringen.


Mvh. Leif.

Onliner:
"DiskutĂ©r ikke med en idiot. Vedkommende vil gĂžre alt for og trĂŠkke dig ned pĂ„ sit eget sĂžlle niveau, for derefter at slĂ„ dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ok, tak for svar. Har pudset linserne. NĂ„r jeg finder en stjerne, stĂ„r den bare som en plĂžret plet med kryds i midten.kan det vĂŠre rigtigt at man ikke kan se nĂŠrmere definitioner af stjernen? Er det meningen at man skal kunne se reflektoren i linsen nĂ„r man ser en stjerne? Den der,der er i reflektorteleskoper? 

Der er 2 spejle i sĂ„dan et teleskop.  De stĂ„r sikkert skĂŠvt. De skal justeres. Men...man skal vide hvordan. 

Der er mange videoer om hvordan man gĂžr.  Du kan prĂžve at se dem, fordi det er svĂŠrt at beskrive her.  Det hedder kollimering.

https://www.youtube.com/watch?v=jcL37RJuVyQ 


Du vil altid se fixstjerner som et lille lyspunkt , noget andet er med planeterne som vil vise skive , prÞv at finde Saturn som stÄr lavt i syd kl. 22 , du burde kunne se saturns ring.


Mvh S.H.
Hvorfor udsÊtte noget til i morgen , hvis man kan fÄ andre til at lave det idag............
Cindyhh skrev den 07-08-2018 23:30:20

Ok, tak for svar. Har pudset linserne. NĂ„r jeg finder en stjerne, stĂ„r den bare som en plĂžret plet med kryds i midten.kan det vĂŠre rigtigt at man ikke kan se nĂŠrmere definitioner af stjernen? Er det meningen at man skal kunne se reflektoren i linsen nĂ„r man ser en stjerne? Den der,der er i reflektorteleskoper? 

 Ja ok. NĂ„r stjernen stĂ„r plĂžret skyldes det formodentlig du forsĂžger at bruge en stĂžrre forstĂŠrkning end teleskopet kan levere. Jeg kan se der bĂ„de er barlow linse og nogle ret heftige okulare med, som teleskopet slet ikke kan "bĂŠre".

NĂ„r du kan se et kryds i okularet, indikere det du ikke har justeret teleskopet til focus, dvs. udtrĂŠkket nok ogsĂ„ er skruet ind i stoppet. 

PrÞv og sÊt det okular der hedder H20 i teleskopet og kig pÄ mÄnen og se om du ikke kan fÄ et klart billede der. Jo hÞjere tal okularet har, jo mindre er teleskopets samlede forstÊrkning.

Du kan ogsĂ„ prĂžve og bruge en skorsten, antennemast eller anden hĂžj genstand i et par kilometers afstand og stille skarpt pĂ„ i dagslys. Det er nemlig meget nemmere nĂ„r man kan se hvad man stĂ„r og laver.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"DiskutĂ©r ikke med en idiot. Vedkommende vil gĂžre alt for og trĂŠkke dig ned pĂ„ sit eget sĂžlle niveau, for derefter at slĂ„ dig med sin enorme erfaring i kaos.
 FÞlg trÄden
Vil du vĂŠre med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og fÄ fordele



Deltag i forummet, stil spÞrgsmÄl og svar andre

Favoritmarkér spÊndende indlÊg

FÊrre reklamer, nÄr du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis