Hvepse-skræmmer

Nogen der har afprøvet dette her trick med en brun papirspose som skal illustrerer et hvepsebo - og få hvepse til at flygte over hals og hoved. Selv synes jeg at virkningen udebliver.   

Nogen der har afprøvet dette her trick med en brun... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Frank Chr. skrev den 18-08-2018 09:24:53

Hadder når medier kommer med "troværdige" (fake) nyheder, især når de understøttes af "fagfolk" med det resultat at lægfolk (som undertegnede) hopper på limpinden. Tusse og Nitter I har vist begge ret. 

 Vi andre er så "dumme" vi må ty til de kilder vi kan finde. Men en trøst er det vel at vi er lige så uvidende som de lærde.    

Måske jeg burde opgive mine kilder, der er på udenDansk.    

https://en.wikipedia.org/wiki/Asian_giant_hornet

https://en.wikipedia.org/wiki/Asian_hornet


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hmm.. jeg har ellers altid haft et noget anstrengt forhold til Wikipedia, da det er brugerne selv, der (nogen gange) skriver (fup-artikler) på Wikipedia.   Men måske mediet er blevet mere troværdig på det sidste. På den anden side ligefrem yak-okse dræber - argh.. kan det nu osse passe..   

Frank Chr. skrev den 18-08-2018 18:17:21

Hmm.. jeg har ellers altid haft et noget anstrengt forhold til Wikipedia, da det er brugerne selv, der (nogen gange) skriver (fup-artikler) på Wikipedia.   Men måske mediet er blevet mere troværdig på det sidste. På den anden side ligefrem yak-okse dræber - argh.. kan det nu osse passe..   

Nå, konspiration ?  Jorden er måske flad og har planetariet som himmel ?     

Det er vist ligegyldigt hvilken troværdige kilder du finder frem, vil der altid kunne findes fejl. Men jeg har personligt ingen problemer med Wikipedia, da en klage altid medføre at sagen bliver grundigt undersøgt.

Ja  Yak okse killeren skal du nok ikke sætte dig på, hvis du ved et uheld kommer dens vej forbi.         


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hvor om alting er så har den brune pose der er et billede af i denne tråd hjulpet her. Jeg har ikke hængt en op, men alene det at denne tråd er startet har gjort at vi ikke har set en eneste hveps i år.   

I den hele taget er der ikke mange insekter. En tur til Flensborg og tilbage  igen ( ca. 350 km )resulterede vel i 4-5 sammenstød med insekter på forruden. Jeg mindes da at at i "gamle dage" var forruder møget til efter 20 . 30 kilometer 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg synes nu heller ikke der er flere hvepse end normalt, det selv om samtlige medier skriver at der er knald på (citat fra juli) "Situationen med hvepsene lige nu er, at der er ufatteligt mange. de har haft et fremragende år" Og med hensyn til alle andre insekter som fx. sommerfugle (undtagen natsværmere - vi kan ikke havde et vindue åbent før de vælter ind), bier, græshopper, fluer, mariehøns m.m. synes jeg også det er lidt tyndt med. Det samme gælder heldigvis osse for gnavpander, myg (især knot el. mitter), tordenfluer som ellers er en plage hvert år.

Ps. Det bedste af det hele (en tør sommer) er dog de satans dræbersnegle - jeg har set under 10 i år og de har været ret små. I modsætning til tidligere år, hvor jeg (og min skarpsleben spade) har ellers har haft nok at se til næsten hver sommeraften. 

NB. Erik, jeg har engang i start 80-erne nedlagt anslået 50% af en bisværm der kom lige imod mig (bilen) på motervejen. Det var et helvede at pille alle de døde bier ud af motorrummet især køleren.     Synes iøvrigt aldrig jeg ser bier sværme mere.. 

Annonce

Den ene del er nok at Bi avlere er nok blevet bedre til at holde dem hjemme. Det har noget at gøre med dronningens styrke i stadet. Hvis den bliver gammel og svagere ( udsender færre duftstoffer / feromoner) så opfostrer bierne nogle nye dronning larver. Når der udklækkes en kravler den først rundt for at bide hul i de andre dronning pupper og så jager den den gamle dronning ud. Denne tager så de bier med der er over ca. 20 dage gammel. Det er netop dem der samler honning. Det er så det man kalder en sværm medens de leder efter et nyt sted at bo. 

Ved at slå dronningen ihjel og erstatte af en ny hvert anden eller hvert tredje år så har man oftest så stærk en dronning at de ikke "vover på" at fodre nogle larver op med ekstra kræs, så de bliver til dronninger. 

Den anden del er nok at der i det hele taget ikke er så mange biavlere og bier mere. Til stor fortrydelse for frugtavlen m.m.

Jeg hørte en sige at hvis ikke der var bier og insekter mere på  jorden så havde man regnet ud at menneskeheden havde 9 år inden man var udsultet. Spørg mig ikke om fakta data.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej.

Jeg har et hvepsebo i det skur hvor jeg har mine træpiller. Det blev ret stort inden jeg opdagede det. Pga. det varme forår. jeg har ladet det være, da de jo også er nyttedyr i haven. Men nu har jeg bestilt flere piller som skal ind i skuret. Kan jeg bare hælde noget salmiakspiritus ud på gulvet unde boet? det sidder ca 180cm over gulvet. det er svært at komme ind til dem da boet er bygget så det sidder fast på den ene dobbeltdør. Tænkte at man kunne bore et hul og hælde det ind gennem en slange som ovenfor beskrevet.

Ps her da vi var i Wuppertal prøvede jeg at skræmme hvepse væk fra den balkon som hørte til beboelsen med en oppustet grå plastpose. det virkede overhovedet ikke.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Kovas... kan du evt tage et billede? Hvis der kun er et hul i bunden af boet er staldchok indsprøjtet ved nattetid den bedste måde.

Hej Tusse.

Nej det bliver svært. Da jeg opdagede det første gang var det lille og jeg tog det ned, og tænkte ikke mere over det. Nok en måned senere da jeg åbnede døren til skuret måtte jeg flygte for sure hvepse. Senere kunne jeg med spejl se hvor det sad. Da det blev nat lukkede jeg døren og har ikke været derinde siden. Døren binder så man kommer til at ruske boet ret meget for at åbne. Det skulle ha været lavet (altså døren) hvis ikke hvepsene var flyttet ind.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Åbne døren og løb. 

Vent et par kvarter til der er faldet ro, og giv lidt fluegift sent aften. Det kan godt være de ser sure ud og flyver vildt rundt, lige når de får det, men de er ikke i stand til at gøre noget.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis