Skifte fjeder foran Opel Astra

Hej Alle

Jeg har knækket en fjeder på venstre forhjul på min Astra.. Er det noget jeg selv kan gå i krig med, eller skal der special værktøj osv til denne opgave?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Officielt skal du bruge et par fjerklemmer, men hvis du har mulighed for at hæve bilen så højt, at hjulet og dermed fjederen er af lastet, kan du gøre det uden  fjederklemmer. Jeg ville dog bruge klemmerne bare for at have styr på fjederen. Inden du hæver bilen, skal du gøre fjederen fri i toppen.


fase

Ja, de er ok. Kun en alm donkraft, mener du dermed en værkstedsdonkraft, eller den der hører til bilen?  Hvis det er den til bilen, må jeg absolut anbefale fjederklemmer.


fase

Nej det er en rigtig donkraft. Der følger ikke en gang en med til bilen.. 

Så højt at fjederen er aflastet. Når du demonterer hjulet, skal du ikke løfte særligt højt. Fjederen er aflastet, når den slipper tårnlejet. Jeg er ikke i stand til at angive et præcist antal cm.


fase

På et værksted ville man først afmontere fjederbenet fra bilen, derefter montere fjederklemme og så afmontere tårnlejet og fjerne fjederen. 

Jeg er ikke sikker på at du kan få fjederen af / på uden at afmontere fjederbenet. Afmontering af fjederbenet er meget besværligt, hvis du starter med at løsne tårnlejet fra støddæmperen.

Fjederbenet skal af, det kan ikke la sig gøre at få fjederen ud og den nye ind, der er ikke plads - så skal du da pille hele bærearmen ud ????? hvis støddæmperen sidder monteret med to bolte er det nemt nok men er den monteret ned i et "rør" så kan den sidde djævelsk godt fast og kræver en FAST hånd at få skilt ad. noget andet er at du skal være meget forsigtig med adskillelse af fjederben/fjeder der er STORE kræfter på spil, vent med tårnleje til den er adskilt i bunden.

Os der påstår at være profi i denne branche skifter normalt altid fjedre parvis.

MogensR har beskrevet proceduren ret præcist.

Skal du lave det hjemme i perlestenene så brug for guds skyld opklodsningsbukke det er mere sikkert end en donkraft.

Du kan jo pille fjederbenet ud og så smutte ned til den lokale mekker og få ham til at skifte fjederen.

Michael


Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Har fået anskaffet værktøjet.. Er dette den korrekte måde? 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis