Husqvarna motorsav, der "dør" når den bliver varm

Bjark
Bjark
Indlæg: 4
Postnr: 3300
Bjark Bjark

Når saven bliver varm så "dør" den - jeg kan godt få den igang igen, men det kræver en del mere brændstof. Jeg har haft karburatoren ude og skilt den totalt ad for at rense den - den så i øvrigt meget fin ud.

Min ide er at den på en eller anden måde får falsk luft når den bliver varm - men hvor og hvordan udbedrer jeg det?

Med venlig hilsen
Amatøren
Nitter
Nitter
Indlæg: 5934
Postnr: 7700
Nitter Nitter

Hvis du mener motoren får en for mager blanding skyldes stoppet nok at stemplet er ved at "sætte sig", dvs begynder at gå hårdt i cylinderen. Det er dog sjældent det sker på en motorsav, hvor både cylinder og stempel er lavet af alu.

Hvis det skyldes en utæthed mellem karburator og cylinder, skal der nye stumper til på stedet. 

Jeg ville dog mere have mistanke om for lidt olie i benzinen eller misjustering af karburatorens H justeringsskrue til en for mager blanding. Måske en defekt udluftningsventil i tanken, så der bliver undertryk i samme.

En sidste ting jeg kan komme på er at nogle af vindingerne inde i tændspolen kortslutter når spolen bliver varm så tændingen svækkes/mangler. Det undersøger du ved øjeblikkelig at se efter om der er gnist i tændrøret når motoren stopper.

Det er alt jeg lige nu kan hive op af "hatten" med de oplysninger der foreligger.

Pøj pøj med fejlfindingen.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
maf
maf
Indlæg: 180
Postnr: 8400
maf maf

Hvilken model er det? Nogle (bedre) save er udstyret med sommer/vinterdrift. Der skal lukkes op for spjældet om vinteren, så den varme luft fra motoren bliver trukket igennem luftfilteret til cylinder så saven ikke bliver for kold. Omvendt skal der lukkes for den varme luft om sommeren så den ikke går varmedøden i møde

Bjark
Bjark
Indlæg: 4
Postnr: 3300
Bjark Bjark

242 XPG med varme i håndtaget - det er en professionel sav - der har en del år på bagen, men har kørt upåklageligt. Den har for nylig været udsat for et uheld, hvor den der savede med den lod den falde med ned under et træ, der havde sat sig i spænd næsten lodret og derfor faldt lodret da det blev savet over - sikkerheds bøjlen og sværdet blev fuldstændig ødelagt - så jeg har lige ofret kr. 800,- på den - så det piner mig lidt at skulle lade den afgå ved døden nu.

M.h.t. benzin blanding så er blandingen som Husqvarna forskriver det og justering af H-nålespidsen mener jeg at have styr på - jeg kan godt høre når en motor går som den skal med lidt krøl på toppen.

Der er et spjæld - det har jeg aldrig ændret på - når jeg saver er det på nogenlunde samme tidspunkt - meeen det burde faktisk være lukket, fordi jeg saver aldrig om vinteren. det kan måske forlænge saveperioden inden den dør.

Det der undrer mig er, at når den dør så har jeg nogle gange prøvet, at give den en del mere benzin og så kører den igen - ikke optimalt men den kører.

Med venlig hilsen
Amatøren
Nitter
Nitter
Indlæg: 5934
Postnr: 7700
Nitter Nitter
Bjark skrev den 07-08-2018 18:10:58

242 XPG med varme i håndtaget - det er en professionel sav - der har en del år på bagen, men har kørt upåklageligt. Den har for nylig været udsat for et uheld, hvor den der savede med den lod den falde med ned under et træ, der havde sat sig i spænd næsten lodret og derfor faldt lodret da det blev savet over - sikkerheds bøjlen og sværdet blev fuldstændig ødelagt - så jeg har lige ofret kr. 800,- på den - så det piner mig lidt at skulle lade den afgå ved døden nu.

M.h.t. benzin blanding så er blandingen som Husqvarna forskriver det og justering af H-nålespidsen mener jeg at have styr på - jeg kan godt høre når en motor går som den skal med lidt krøl på toppen.

Der er et spjæld - det har jeg aldrig ændret på - når jeg saver er det på nogenlunde samme tidspunkt - meeen det burde faktisk være lukket, fordi jeg saver aldrig om vinteren. det kan måske forlænge saveperioden inden den dør.

Det der undrer mig er, at når den dør så har jeg nogle gange prøvet, at give den en del mere benzin og så kører den igen - ikke optimalt men den kører.

Jeg kender ikke lige din model. 

Ja ok med du har styr på karburatorjusteringen.

Du skriver du giver den noget mere benzin, hvordan giver du motoren det benzin ???

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Bjark
Bjark
Indlæg: 4
Postnr: 3300
Bjark Bjark

På H-strålespidsen, som regulere benzinmængden i de høje omdrejninger - har du selv en motorsav?

Med venlig hilsen
Amatøren
Nitter
Nitter
Indlæg: 5934
Postnr: 7700
Nitter Nitter
Bjark skrev den 07-08-2018 20:25:25

På H-strålespidsen, som regulere benzinmængden i de høje omdrejninger - har du selv en motorsav?

 Nå, ved at justere på blandingen i det høje omdrejningsområde. Det var ikke til at vide om du stod og dryppede benzinen ned i luftfilteret eller hev i chokeren.    

Ja har 4-5 styks save på "lager" til eget brug og har nok udført service/repareret 1000 til 2000 i mine dage incl. hækkeklippere, buskruddere osv.  

Men når motorens blanding på den måde variere bør du stadig kigge på om der bliver undertryk i tanken (defekt udluftningsventil, der er en speciel gummiprop). Det er før set den er erstattet af en lynskrue eller bolt. Er det ikke tilfældet bør du kigge/udskifte filteret i tanken, der godt kan være halvt stoppet. Hjælper det ikke ville jeg så nok prøve at skifte membranen i karburatoren, omend den for det meste enten er ok eller defekt. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
FoXX
FoXX
Indlæg: 477
Postnr: 7790
FoXX FoXX

Nu bliver jeg nysgerrig Leif, hvor arbejder du hvis man må spørge?

Mvh.

Mikkel

Bjark
Bjark
Indlæg: 4
Postnr: 3300
Bjark Bjark

Det kan godt være at der dannes undertryk i tanken, men det er ikke fordi udluftningventilen er erstattet af noget andet - den har i mange år kørt upåklageligt.

Med hensyn til filtret i tanken vil jeg mene at problemet ville opstå med det samme og ikke når saven er gennemvarm.

Jeg har lige haft karburatoren skilt ad i atomer og renset den - membranen fejler ikke noget.

Mvh

Bjarne

Med venlig hilsen
Amatøren
Nitter
Nitter
Indlæg: 5934
Postnr: 7700
Nitter Nitter
FoXX skrev den 16-08-2018 17:10:26

Nu bliver jeg nysgerrig Leif, hvor arbejder du hvis man må spørge?

Mvh.

Mikkel

Det må du gerne, siden nysgerrigheden er så stor nede på Thyholm. Jeg er blevet så gammel, jeg tillader mig at titulere mig selv som teenager, en refurbish gammel mand. Det vil også sige jeg er blevet statsansat for egne penge og dermed kun laver hvad jeg selv synes er sjovt.    

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
FoXX
FoXX
Indlæg: 477
Postnr: 7790
FoXX FoXX

Ahh, du er blevet en greybeard  , dem mangler vi mange af seriøst.. Erfaring kan ikke gøres op i penge.

Mvh.

Mikkel


Nitter
Nitter
Indlæg: 5934
Postnr: 7700
Nitter Nitter
FoXX skrev den 16-08-2018 20:55:18

Ahh, du er blevet en greybeard  , dem mangler vi mange af seriøst.. Erfaring kan ikke gøres op i penge.

Mvh.

Mikkel


 Dem er der ikke plads til mere med det tempo de arbejder i, de tager jo arbejdet fra de unge og uerfarne.         

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nitter
Nitter
Indlæg: 5934
Postnr: 7700
Nitter Nitter
Bjark skrev den 16-08-2018 18:10:41

Det kan godt være at der dannes undertryk i tanken, men det er ikke fordi udluftningventilen er erstattet af noget andet - den har i mange år kørt upåklageligt.

Med hensyn til filtret i tanken vil jeg mene at problemet ville opstå med det samme og ikke når saven er gennemvarm.

Jeg har lige haft karburatoren skilt ad i atomer og renset den - membranen fejler ikke noget.

Mvh

Bjarne

 Nu når du ikke vil høre efter, må du nok regne med at skulle stå på egne ben.    

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Bjark
Bjark
Indlæg: 4
Postnr: 3300
Bjark Bjark

Hej Leif

Jeg vil meget gerne høre på hvad ekspertisen siger, men når det går imod min logik vil jeg også have lov at tale ekspertisen imod.

Jeg har haft tankfiltret ude og har pustet i det, der er fin gennemstrømning (jeg vil stadig vove den påstand, at hvis det havde været tankfiltret, der var tilstoppet ville problemet også opstå når den er kold). Jeg fik på en eller anden måde skabt overtryk i tanken og kunne se at det boblede ud af udluftningsventilen, men om det er udtryk for, at der er den tilstrækkelige luftgennemstrømning er jeg ikke klar over. Ventilen er delt i 2 - et plastikrør og en tampon (iflg. reservedelsoversigten) - men hvordan får man det ud?

Med venlig hilsen
Amatøren
Vil du være med? Log ind for at svare.

 

Lignende indlæg

  1. Honda F200 havefræser går ud når den bliver varm
    Værktøj og maskiner
  2. Kan ikke starte når den er varm
    Bådmotorer
  3. Hvilken benzin/olie til motorsav
    Lav-Have
  4. r
    Lav-Hus
  5. Motorsav-Benzin
    Værktøj og maskiner