Slå gevind på drejebænk/gevindur

Hej

Jeg har nu egentlig fået lavet min stål holder til, så jeg rigtig kan komme igang med at dreje.

1 ting jeg har brug for at kunne pt, er at slå gevind.

Har fået kombineret tandhjulene til norton gearkassen, som beskrevet på drejebænken til metet gevind. (der er anvisninger til withworth, hvor der skal bruges "special" tandhjul og metrisk)

alle tabeller står på tysk, så gårud fra maskinen er tysk.

Har en del spørgsmål.

Hvordan ved jeg om min ledeskrue er metrisk eller i tommer?

Hvordan bruger jeg gevinduret således jeg rammer rigtig efter hvert pas? Gevinduret er delt i 4 og "halve"

tja en general forklaring på hvordan jeg slår gevind ville være fint. Kan ikke blot stoppe drejebænken, den er alt for længe om at få hold og skal snart lave gevind op til en skulder.

Har knækket en platte ved at lade den løbe ind i skulderen.


håber i kan udlede noget af mine spørgsmål, tak

Hej Jeg har nu egentlig fået lavet min stål holder... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Med at fange gevindet mener jeg, man sætter gevindlåsen i indgreb, skære første spån og tager gevindlåsen ud af indgreb, køre slæden tilbage, sætter spån for igen, og sætter gevindlåsen i indgreb igen, og skære 2 spån, så den rammer samme "rille". Selv om man bare sætter gevindlåsen, vilkårligt i indgreb.


Vi prøver igen, i morgen --
Bent Andersen skrev den 07-08-2018 18:39:18

Ingen bruger Whitworth gevind i vore dage. Kun folk der reparerer gamle britiske biler og motorcykler.

Men tommegevind som UNC er absolut kurant og bruges næsten alle steder i USA.


Ved UNC er stigningen altid opgivet som "rynker pr. tomme (25,4 mm)". Derfor virker gevinduret, da du altid har et helt antal rynker som kan tælles. Det dur ikke ved metriske gevind, hvor det er afstanden "rynke til rynke" der angives.


 Nej whitworth er en død race, det var mere for sjov skyld. Men det jo også ligegyldigt med uret hvis ikke det skal bruges ved mm gevind, det andet er noget nemmere.


je_ns skrev den 07-08-2018 18:41:29

Med at fange gevindet mener jeg, man sætter gevindlåsen i indgreb, skære første spån og tager gevindlåsen ud af indgreb, køre slæden tilbage, sætter spån for igen, og sætter gevindlåsen i indgreb igen, og skære 2 spån, så den rammer samme "rille". Selv om man bare sætter gevindlåsen, vilkårligt i indgreb.

 Jeps det er også netop det jeg mener, det kan ikke være nemmere at lave gevind.

Når jeg bruger HM stål skal stålet så ikke være lige på og ikke i 29 grader som ved hss stål?

Hvordan finder jeg ud af at slå Tomme gevind (UNC, UNF) på maskinen, når jeg ikke har en tabel til det. Er det bare at gætte sig frem ellers kan man vel bruge whitworth tabellen, hvis eks et whitworth og UNC har samme stigning?

Du kan godt skråtstille fortsætteren når du skære gevind med HM, når du så giver spån for med fortsætteren, skære stålet kun med det forreste skær, hvilket gør at gevindet ikke så nemt bliver ruflet.

Men ved de mindre stigninger, synes jeg nu ikke det er nødvendigt..

Når du skære tomme gevind, skal du bare stille maskinen, på det rigtige antal gevind per tomme, og bruge et 60 gr. stål til unf/unc, da de jo er med 60 gr. flangevinkel.



Vi prøver igen, i morgen --
subwoof skrev den 07-08-2018 22:33:48

Hvordan finder jeg ud af at slå Tomme gevind (UNC, UNF) på maskinen, når jeg ikke har en tabel til det. Er det bare at gætte sig frem ellers kan man vel bruge whitworth tabellen, hvis eks et whitworth og UNC har samme stigning?

Du kender jo din ledeskrue som er 4 tpi. Hvis du har 1:1 gearing mellem spindel og ledeskrue slår du 4 tpi gevind på dit arbejdsstykke. På dine billeder kan jeg ikke se et skilt på din Nortonkasse, så du er måske nødt til at åbne den og tælle tænder på gearhjulene.



je_ns skrev den 07-08-2018 22:48:30

Du kan godt skråtstille fortsætteren når du skære gevind med HM, når du så giver spån for med fortsætteren, skære stålet kun med det forreste skær, hvilket gør at gevindet ikke så nemt bliver ruflet.

Men ved de mindre stigninger, synes jeg nu ikke det er nødvendigt..

Når du skære tomme gevind, skal du bare stille maskinen, på det rigtige antal gevind per tomme, og bruge et 60 gr. stål til unf/unc, da de jo er med 60 gr. flangevinkel.


 OKay detvil jeg da prøve og se, hvordan det bliver. 

Men jeg bliver jo så nødt til at tælle tænder i norton kassen eller prøve alle kombinationer for at finde de rigtige stigninger.

Bent Andersen skrev den 07-08-2018 22:59:54

Du kender jo din ledeskrue som er 4 tpi. Hvis du har 1:1 gearing mellem spindel og ledeskrue slår du 4 tpi gevind på dit arbejdsstykke. På dine billeder kan jeg ikke se et skilt på din Nortonkasse, så du er måske nødt til at åbne den og tælle tænder på gearhjulene.



 Der er intet skilt på norton kassen, der viser gearingen i kassen. så der er no kun den hårde vej.

Men det bliver da noget et regne stykke, man skal jo have gearingen med helt ude fra tandhjulene, og igennem 3 x gear vælgere i norton kassen.



Forresten tak for Hjælpen begge 2

Annonce

Nu har jeg en gammel Engelsk drejebænk, en Boxford fra 1967, så for mig lever whitworth da stadig, har også en endnu ældre metalfræser, også med en del whitworth gevind, så det er ikke kun forbeholdt veteranbiler.

Du kan sikkert finde information om din drejebænk på nettet..

Men du har vel også gevind indstillingerne på skiltet på drejebænken, så kan man nemt aflure gearingen i Nortongearkassen, så er der jo kun gearingen i de "løse" tandhjul bag på maskinen.

Nu er min Drejebænk jo Engelsk og kunne kun skære tommegevind, til gengæld kan den lave rigtig mange forskellige stigninger der.

Jeg har så lavet et konverteringssæt, så jeg kan skære MM gevind, og forskellige tandhjul til at lave de fleste stigninger.

Konverteringssæt



Tandhjul til de forskellige stigninger (nogle kan skiftes på nortongearkassen)


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 08-08-2018 07:21:12

Nu har jeg en gammel Engelsk drejebænk, en Boxford fra 1967, så for mig lever whitworth da stadig, har også en endnu ældre metalfræser, også med en del whitworth gevind, så det er ikke kun forbeholdt veteranbiler.

Du kan sikkert finde information om din drejebænk på nettet..

Men du har vel også gevind indstillingerne på skiltet på drejebænken, så kan man nemt aflure gearingen i Nortongearkassen, så er der jo kun gearingen i de "løse" tandhjul bag på maskinen.

Nu er min Drejebænk jo Engelsk og kunne kun skære tommegevind, til gengæld kan den lave rigtig mange forskellige stigninger der.

Jeg har så lavet et konverteringssæt, så jeg kan skære MM gevind, og forskellige tandhjul til at lave de fleste stigninger.

Konverteringssæt




Tandhjul til de forskellige stigninger (nogle kan skiftes på nortongearkassen)


 Det ser godt ud, jeg skal også have lavet nogle nye tandhjul til min. men håber det passer med Modul tandhjul


Har taget et billede af skiltet med tandhjuls opsætningen. forstår den ikke rigtig.

Den er ikke nem at fotografere,håber i kan se den.

Når jeg har stillet den ind på mm gevind, så har jeg 127 tandhjulet på mellemakslen og 80/40 hjulet på norton kassen. forstår ikke hvordan jeg skal sætte whitworth tandhjulene

Skiltet viser kun hvilke tandhjul der skal brugers for at skære tomme, og mm gevind, men ikke noget om hvilke stigninger, det burde stå ved Norton gearkassen.

Et 127 tands tandhjul, er ofte én del at konverteringen fra tommer/MM..

Men hvis du kender fabrikatet på maskinen, tror jeg du kan finde en manual på nettet over gevindindstillingerne.


Vi prøver igen, i morgen --

Skiltet med stigninger står oven over, men der skal jeg jo stadig have tandhjulene sat rigtig. jeg må prøve at rode noget mere med det, men MM delen er der vist styr på.


Det eneste der står på maskinen er Norton 180. 

180 passer meget godt med drejelængden.

Du kan nok ikke regne med, at kunne bruge Modul tandhjul, når ledeskruen tilsyneladende er i tommer.

På min Boxford er tandhjulene DP (diametral pitch) derfor lavede jeg dem selv...


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis