Isolering af garagegulv, hvor tykt og skal der kant isoleres?

Hej med jer.


Så har jeg fået hevet fliserne i graragen op og er godt igang med udgravningen til en isoleret bund med et støbt betonlag på toppen.

Umiddelbart er planen at isolere med 2 lag a 150mm altså 300 mm totalt, Flamingo, EPS og hvad man nu ellers bruger af navne... Er det overkill, og 220 mm en bedre læsning, eller skal der mere til?

Hvordan med kantisolering? Umiddelbart vil det være en uopvarmet garage, men med mulighed for ta lave lidt varme når der skal laves noget i vinteren....


MVH Njord


MVH Njord
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vil der skulle være varme på flere dage i træk, eller er det bare for at der kan være varme 5 timer en lørdag eksempelvis?

Kolonihavehuse har en gasvarmer etc til de kolde timer. Er det ikke sådan en lign. løsning du har brug for...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej.


Gasvarme giver for meget fugt.. det bliver enten el eller en luft/luft varmepumpe..

Det er gulv isoleringen jeg spørger på.

I vægene kommer der 150mm glasuld, da der nu er en ½stens mur med et par knaster og her må jeg nøjes med 50mm glasuld. De ny eindervæge bliver i en lakeret OSB plade da jeg har gode erfaringer med det fra tidligere.

Loftet bliver isoleret med glasuld i den tykkelse der er muligt.. der er nemlig ikke meget plads mellen tagflade og loft..... 


MVH Njord

Min pointe er at hvis du alligevel slukker for varmen for natten, eller bare har tændt for varmen 5 timer en lørdag, så er det nærmest ligegyldigt om du har isolering i gulvet. Luften i din garage vil du hurtigt kunne varme op med diverse varmekilder, men gulvet når ikke rigtig at få en temperatur for kort tids varme.

Men med gulv uden varmeslanger, vil jeg mene at 220 er så rigeligt. Husk også på at din isolering vil holde jordvarmen ude af din garage...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Har tidliger ehaft en garage med 220 mm i gulvet og 150 i vægene og 150 på loftet, den blev aldrig ramt af frost indenfore. og ingen fugt. det er hvad jeg gern evil have i garagen til mit "nye" hus....

Ser lige om iukke jeg har fået gravet af så det passer med 2 x 15omm så kan det også lægges i forbandt...

Og en kant isolering er vel ingen skade da det jo bryder kuldebroen fra soklen og ind i selve gulvpladen...


Nogen snut billeder / tegninger / beskrivelser af hvordan man laver det korrekt med gulv og sokkel i port gennemføringerne?


MVH Njord

Det har jeg ingen erfaringer med, så jeg håber der kommer nogen forbi der har. God arbejdslyst.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Jeg har 5 garager og et værksted på 114 m2 UDEN gulvisolering, men med 100-200 mm isolering i vægge og loft. Det er alt sammen frostfrit og tørt. Det er sjældent at frost stiger op gennem gulvet, hvor der normal hersker en 6-8 grader pga jordvarmen. Hvis du isolerer gulvet, holder du gulvvarmen ude. Men under betonlaget bør du lægge plastic, for at holde jordfugten væk.

10 cm beton vil være tilstrækkeligt til normal belastning med 2-tons biler løftet på værkstedsdonkraft, har jeg erfaret.


Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis det bare er kant isolering du spørger om plejer man bare at bruge 10 mm.

Det er ikke så meget for at isolere, men mere for at sikre beton'en ikke revner.

Mvh.

Mikkel


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis