Hjælp til valg af akku værktøj.

Hejsa folkens.

Jeg har købt et hus, og overtager det midt i September, og nu har jeg behov for noget nyt el-værktøj, og har slået mig fast på DeWalt, da jeg har gode erfaringer med det fra mine forskellige arbejdspladser, og syn's godt om deres batteri systemer.

Konkret har jeg set mig lun på XR serien, og har tænkt mig at købe en DCS520T2 som første enhed.
Link: http://www.dewalt.dk/xrflexvolt/DCS520/

Jeg har dog svært ved at finde hoved og hale i 1 ting med dewalt. Vil jeg kunne bruge 54V batterierne på 18V XR maskinerne, og omvendt for den sags skyld?

Helt konkret har jeg kig på DCD780 akku boremaskine (Ville købe M2 aht. det store 4.0Ah batteri frem for en C2 med det lille 1.5Ah)
Link: http://www.dewalt.dk/powertools/productdetails/catno/DCD780M2/info/overview/

Sidste maskine er en DCS355M2, de tre maskiner ville jeg meget gerne at kunne køre på samme sæt batterier, hvis muligt.
Link: http://www.dewalt.dk/powertools/productdetails/catno/DCS355M2/info/specifications/

På forhånd tak.


 

Hejsa folkens. Jeg har købt et hus, og overtager... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
...Og er amerikaneren i gul og sort så forfærdelig...

På ingen måde. Det kommer helt an på hvad man skal.

Jeg ville f.eks. aldrig købe Festools bore/skruemaskiner,  og deres stiksav synes jeg ikke er pengene værd. Til gengæld er deres rundsave, overfræsere, kapsave og slibemaskiner alle pengene værd.

Men hvis det er træls med flere fabrikater, så er DeWalt og Makita udemærkede valg.


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.

I skal have tak for indput.

Så tror jeg bare at jeg forbliver med min indledende plan, med Dewalt.

Er det så en fordel med en rundsav frem for en dyksav?
Hvad er forskellen egentlig? Er det "bare" det med dybde indstilling er muligt på nogle rundsave men ikke alle, hvor dyksaven har fjeder modstanden og kun "alt eller intet" i dybden?
Kom gerne med et forslag til rundsav, men det er en forudsætning at jeg kan få en styreskinne til rundsaven.


 

...en fordel med en rundsav frem for en dyksav?...

Igen kommer det an på hvad du skal bruge den til, men hvis du kun køber en, så køb en dyksav. Den er mere fleksibel, lettere at bruge med en skinne, og skæredybden bestemmer du selv på begge typer.

Mit bedste råd vil nok være, at smutte ned til den lokale værktøjspusher, og prøve/spørge dig lidt frem.

 


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.

Tak for "indsatsen" Regmos, Njord og Foxx. Jeres kommentarer er værdsatte.

Det behov jeg har PT, som jeg VED kommer, er til:

  • Nyt gipsloft i stuen, med stuk
  • Radiator skjulere under vinduer i stuen (3-5stk, ikke endelig besluttet hvor/-mange)
  • Lave et køkken om til børne værelse, så der skal nok sættes nyt gips op på væggene
  • Bygge et bryggers møbel til at hæve vaskemaskine og tumbler fra gulvet
  • Montere høje paneler i køkken alrum
  • Reoler i stuen, gulv til loft på ca. 6-8m
  • Sofa/bænk arrangement i forbindelse med reolerne i stuen
  • Bygge børne senge til mindst 2 småfolk ala pinterest slotte o.l. ikke alm. briks.
  • Lave brædde loft om til gips loft eller "til kip" (ca. 20 m²) på 1. sal
  • Plankeværk/hegn der skal repareres
  • Etablere stakit i forhaven

Tænker det meste af træ arbejdet vil blive lavet i enten MDF/OSB. Krydsfiner til hylder måsk hele konstruktionen på reolerne, da de skal kunne bære bøger på hele hylde fladen.
Det er her størstedelen af dyk/rundsaven kommer på arbejde, plade skæring.

Stiksaven er/var til at lave eget design/mønster i radiator skjuler fladerne, samt diverse kontur skæring i forbindelse med børne senge byggeriet

Multi cutter er mere "nice to have", f.eks. til skæring af lister ved montering, og ellers mere som trekant sliber i mindre omfang.

Skruemaskinen, behøver som tidligere nævnt ikke slag funktionen, men der er ikke den store prisforskel på en 7xx og en 9xx serie skruemaskine når vi er ude i at købe værktøj for ca. 10-15k. Til gengæld vil jeg gerne have den kan trække højt moment, uden at æde hele batteriet efter 1-2 franske eller karm skruer.


 

Annonce

Det der umiddelbart springer i øjnene, er dit behov for en gipsskruemaskine.

Opsætning af gips med en almindelig skruemaskine, bliver man meget hurtigt gråhåret af, især når det forgår i loftet.


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Regmos skrev den 08-08-2018 18:14:19

Det der umiddelbart springer i øjnene, er dit behov for en gipsskruemaskine.

Opsætning af gips med en almindelig skruemaskine, bliver man meget hurtigt gråhåret af, især når det forgår i loftet.

 Tak for tippet, men tænker det er en del penge at invisterer for 1 rum og 2 lofter... Men jeg kan sagtens følge dig i dit fag, der er det et must have.


 

Det var nu mere for at du ikke får pladerne i hovedet. Gør dig selv den tjeneste at købe noget a'la dem her. Langtfra optimalt, men bedre end ingenting.

https://www.carl-ras.dk/e-shop/vaer...estop2stk/


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.

Kiggede lige videre på dewalt DCF620, den koster 2200 som billigste mulighed her i DK jeg lige hurtigt kan finde, ved at købe forsats og maskine hver for sig uden batteri.

Kunne godt være en fordel at købe alligevel. Nu må jeg se hvad det bliver til, når jeg kommer hjem fra søen, og endelige overtagelse er sket. Men tænker måske den gips skruemaskine bliver købt i stedet for alm. skruemaskine så, og så dyk sav og stiksav. Så må multi cutter og alm. skruemaskine vente, og den gamle skruemaskine må overleve lidt endnu, selvom batterierne er stort set døde på den.


 

Har lige set en dansker sammenlige en Festool TS55 230V med en DeWalt DCS520 54V, og i hans øjne vinder dewalt, og det gør den også i mine, da dewalten tydeligt vis har flere kræfter, til trods for at være akku vs ledning.

Så jeg holder fast i min første indskydelse med dewalt XR flex volt 18/54 serierne.

Tak for jeres indput, især fra dig Regmos.


 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis