"Opskrift" på bord.

Hej LDS.

Jeg står og mangler et lille spisebord til mit køkken (60X60 cm).

Jeg kan ikke finde et i den størrelse jeg vil betale for på nettet, og har derfor besluttet mig for at min far og jeg selv går i gang. Ingen af os har prøvet at lave noget lignende før, så jeg vil høre om der er en opskrift et sted? Tænker her på at det jo skal være stabilt.


Jeg har ikke mulighed for at montere det i væggen, så det skal have ben. 


På forhånd tak.

mvh.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det var sparsomme oplysninger.   

Skal bordpladen være malet eller som planker?

Under alle omstændigheder bør du forsyne bordet med en solid sarg som benene kan fastgøres på.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Prøv at se på youtube... der er masser af videoer om hvordan du laver et bord.
Når du så her set hvordan det laves, og besluttet dig til en stil. Så laver du en tegning til dig selv, så du har en ide om hvor meget træ du skal købe.
Og så er det bare i gang.

Et bord består af 4 ben der sidder fast på en "ramme" der hedder en sarg. Ovenpå ligger en plade, af en eller anden tykkelse.
Du kan fremstille det rimeligt simpelt med skrue samlinger, eller du kan gå hele vejen og lave det med dyvler.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Angående bordplade og sarg:

Maskinsnedkeren viste på et projekt her på sitet fastgørelse mellem sarg og bordplade som en holder i træ der tillod at træet arbejdede.

Jeg håber maskinsnedkeren tilgiver mig at bruge hans billede, men det er absolut den ideelle fastgørelse som fortjener større kendskab.

Vnkelbeslag skulle forbydes ved lov.   

P.S Et bord på kun 60x60cm kræver et stabilt understel, derfor fokus på stabiliteten på sarg og ben, da "væltepeteren" er højere end plademålene.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Fire ben på en så lille bordplade bliver ikke godt, der er alt for lidt plads til benene når man sidder der.

Du skal over og tænke i ét centralt ben med en gulvplade. Men det kan nok kun laves fornuftigt i stål. Se on du kan finde et egnet bord, hvor pladen er for stor/lille og kan udskiftes.


Hvor er det bare positivt med et så hjælpsomt forum! Tusind tak for jeres svar!

Bordet skal ikke laves for at være pænt, og vil blive lavet af de billigste materialer der kan bruges. Her tænker jeg MDF eller spånplade, og så en gang hvid spraymaling. Det er udelukkende for at kunne have et sted hvor jeg, og mine to børn på hhv. tre og fire kan spise,  da mit spisebord i slyngelstuen er for højt. Det bliver derfor også med taburetter og en voksdug ovenpå, så det er børnevenligt. Højden forventer jeg bliver omkring de 60 også, men har slet ikke tænkt på tyndepunket.

Jeg vil prøve at se lidt på youtube, det har jeg ikke selv tænkt på.


Igen - tusind tak for jeres inputs, har lært et nyt ord i dag (sarg).

God søndag til jer alle!

Annonce

Det IKEA LACK bord blæser omkuld og går i stykker bare ved et enkelt nys.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også