Omstilling af Rukolås

Svinghjul
Svinghjul
Postnr:
Svinghjul Svinghjul

Jeg er ny her i dette forum, men er ret erfaren ud i gør-det-selv, og selvom jeg har passeret 70 vil jeg gerne lære nyt hver dag. Nu er jeg stødt på en opgave, hvor nogen måske kan hjælpe. 

En nabo har lige assisteret med at sætte nye Ruko låse i hele huset. Nogle af dem måtte sættes om så stifterne passede, men han savnede en "håndfylder" (eller måske hedder den noget helt andet?). Den har jeg aldrig hørt om, men fundet et par enkelte billeder på nettet, og søgning på værktøj til låsesmede mv. giver intet. Måske kunne jeg fremstille en på drejebænken, men det kræver at jeg kender funktionen, og der er jeg helt på bar bund. 

All the best… Svinghjul

Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Velkommen hertil Svinghjul:

Inden du går videre vil jeg anbefale du overvejer låsene i dit hjem. Måske er det bedst at skifte alle låse ud med de sikreste låse. Fordelene er mange, men ikke helt billige:

1: Du opnår den bedste sikring mod indbrud. Forsikringsoplysningerne har overblik over hvilke låsetyper  og låseblik der er mest sikre.

2: Ro i sindet. Et effektivt system der ikke kan kopieres eller dirkes op sikre dine værdier. Værdier kan ikke altid gøres op i kontanter. Din bedstefars lommeur er måske kun en flad halvtredser værd i kontanter blandt kriminelle, men betyder uendeligt meget for dig.

3: Kopisikring. Selv har jeg valgt Rukos højeste sikkerhed mod kopiering. Det betyder jeg har et kort som skal vises og kontrolleres hvis jeg ønsker ny nøgle eller lås. Det koster så i nærheden af en tusse hver gang der skal bestilles en ny lås.

4: Alle låse betjenes med en og samme nøgle. Det betyder i praksis at adgang til hus, lade, værksteder og udhuse kræver kun én og kun én nøgle. Ingen kan sikre sig 100%, men hellere det end stå med røde ører og forklarer sig for politiet.

Afhængig af hvor du bor, er risikoen for indbrud større eller mindre. Selv bor jeg afsondret på landet med langt til naboerne hvor tyvene kan arbejde forholdsvis uforstyrret. Foruden låsene og hunden med en meget stor motor har jeg andre overraskelse i ærmet.

Jeg er desuden jæger og har det aldeles dårligt med at mine jagtvåben kommer i hænderne på kriminelle.

P.S. Jeg bor i en landsby hvor der få gange har været indbrud. De kommer som serier, men vi har undgået hver gang fordi det nærmest er livsfarligt at begives sig ind her på matriklen, og jeg har på intet tidspunkt haft problemer med politiet.

Svinghjul
Svinghjul
Postnr:
Svinghjul Svinghjul

Hej Rantzau

Tak for de gode råd. Mit sidste hus kaldte vi "Fort Knox", men lige lidt hjalp det, og vi fik indbrud. 

All the best… Svinghjul

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Politiet !
    Over hækken
  2. Indbrud! Hvordan f*** er de kommet ind!?
    Lav-Hus
  3. Svinghjul
    Bådmotorer
  4. Fenderholder - lavpris...
    Lav-Båd
  5. Jeg har en ide..:P
    Over hækken