Dybbrøndspumpe

En bekendt har en gl. brønd, der bliver brugt til have vanding og  lignende. 

Der er indkøbt en ny pumpe, der nedsænkes under vandspejlet, trykker derfra op via pel-rør til jordoverfladen og videre i 35mm "brandslange" til alu hydrant. Problemet er det kan knibe med at starte op, dvs. pumpe sætter ikke tryk. ( heller ikke bare til top af brønd)

Jeg foreslog ham at fjerne kontraventil i pumpe så vandet render retur, så ligger der ikke et konstant tryk på måske 2 bar ved opstart. Jeg er bekendt med vand ikke må komme retur..  


 

En bekendt har en gl. brønd, der bliver brugt til... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Den er specificeret til max. 5,5 m3/h svarende til 1,53 l/sek. den ydelse er så lidt mindre ved den nævnte løftehøjde, med burde ikke være noget problem, når pumpen kan sætte et tryk på 4 bar. Den kan også overvinde de 2 bars tryk under start, så der ingen grund til at fjerne kontraklappen.



fase

Har du prøvet at skrue si'en af, og rense den, der kunne jo sidde noget skidt, ofte kommer der urenheder i brønden, når man har "rodet" rundt.


Vi prøver igen, i morgen --

Hej cdp, - vil du ikke lige holde os opdateret om I får det til at virke og hvad løsningen evt er. Og også i særdeleshed hvad I mener om pumpen og dens ydeevne, - har en tilsvarende tidligere markvandingsboring, og det kunne da være fristende at dumpe en sådan pumpe ned i den. 

Prisen virker jo ret interessant, i særdeleshed når alternativet netop også her er en pumpe 5-6 m nede i brønden, som så skal spædes og andet bøvl.  

Hejsa

Sien har været af og der sad ikke noget, som kunne bremse - men klappen til returløb er fjernet ( en lille aftagelig plastprop med 3 ben, som lige kan trækkes op med en spidstang ) - det har betydet så meget trykfald ved stop/start, at det kører helt ok nu. Mht. ydeevne, den fylder en 1500 L beholder rimelig hurtigt, forbeholdt lysning i slangen. ( her ca. 35mm - med 40mm pelrør/brandslange kombination ) . Løftehøjde ca. 12m og 30m slange total. Det kan anbefales, fremfor suge/injektor pumpe og andet..Mht. tryk, er der ingen problemer med sprintler, når bare den kan komme af med vandet. ( ville nok grene ud til 2x 1/2 vandslange + 2 have vandere ). Håber det kan bruges.  

Vh. Carsten


 

Annonce

Det lyder meget fornuftigt og så til den pris. Jeg har grundvands brønd i kælder hvor jeg kunne foretage en boring i. ( og NEJ jeg spørger ikke nogen om lov ) Det kunne være godt at køre med 2-3 havevandere om natten i tørre perioder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik - har du hørt priser på brøndboring? Problemet her er at borerøret nok er slemmet til, og derfor kan vi "tørlægge" brønden, hvis der pumpes konstant. Den sætter dog hurtigt igen. Har snakket om en slamsuger til oprens, men den stopper vel omkring 8-10 meter..

- Og ligefrem kravle derned er jeg ikke vild med, i en murstensbrønd..


 

Tror ikke du skal regne med mere end højst  7 meters "sugehøjde" fra jordplan, højden til slamsugerens sugestuts, skal jo lægges til. Selv om den teoretiske sugehøjde er 10 meter ved absolut vakuum, er den i praksis noget lavere, ja selv barometerstanden tæller med.

En tidligere kollega, lavede selv en vandboring, han borede så dybt han nu kunne med et jordbor, så brugte han hætten fra en gasflaske, kom vand ned i boringen, og bankede op og ned med hætten, hejste den op, og tømte den for slam, osv. (ja han var en meget tålmodig mand)

Du kunne måske fjerne slammet i din boring, efter samme princip ? ? ?


For øvrigt er der mere modstand i en brandslange, end i et glat hårdt rør, så en pel slange er at foretrække.


Vi prøver igen, i morgen --

I min kælder bliver det kun højst 2 -3 m under brøndens bundniveau, og det laves på en eller anden Storm P, måde. Der står konstant vand i brønden, men om sommeren kan denne sagtens pumpes tør. Jeg regnede med mere tilstrømning hvis det kommer lidt længere ned. Men det er jo ikke sikkert virkeligheden er sådan.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har godt set princippet og andre, på YouTube. Kender en ældre mand, der selv bankede et perforeret rør ned. Tørken kan snart betyde tiltag fra offentlige forsyninger, så det er nok bedst at gå lidt stille med dørene indtil videre..  


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis