Dybbrøndspumpe

En bekendt har en gl. brønd, der bliver brugt til have vanding og  lignende. 

Der er indkøbt en ny pumpe, der nedsænkes under vandspejlet, trykker derfra op via pel-rør til jordoverfladen og videre i 35mm "brandslange" til alu hydrant. Problemet er det kan knibe med at starte op, dvs. pumpe sætter ikke tryk. ( heller ikke bare til top af brønd)

Jeg foreslog ham at fjerne kontraventil i pumpe så vandet render retur, så ligger der ikke et konstant tryk på måske 2 bar ved opstart. Jeg er bekendt med vand ikke må komme retur..  


 

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Han skulle nok have købt en "ordentlig" punpe til formålet. Det lyder som det er en billig "kælderpumpe" som kan give masser af vand, men kun lidt tryk. Jeg vil give din ide med at fjerne kontraventilen en chance. Selv om rør og slange måske ikke tømmes helt for vand, vil pumpet i startøjeblikket stå uden tryk, og dermed være lettere at starte op (mindre startstrøm). 


Søren O

40 m løftehøjde - det lyder ikke som en kælderpumpe. Hvad er det for en pumpe?


Søren O

Kører den den rigtige vej rundt. Og er i sikker på der er vand i skal nogle meter ned under spejlet


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Som overskrift - en dybvandspumpe/ eller borerørspumpe..  

https://www.conradelektronik.dk/p/dybbrndspumpe-tip-aj-4-plus-9540-5500-lh-40-m-1372098

 Mål til vandspejl + 10m, - en alm. vandværkspumpe med bundventil skulle sidde næsten halvt nede og en masse bøvl med at spæde op osv.


 

Når det er 230V pumpe må man formode at den ikke kan køre forkert vej- Der må enten være noget forstoppelse eller også virker den ikke. 

Med de data skulle den sagtens kunne smide masser af vand op.

Det ser da i øvrigt rigtig interessant ud, til den pris.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvad med første gang i startede pumpen op - kunne den da give vand? Hvad sker der nu - kører motoren rundt, men kan ikke trykke vandet op?


Søren O

Hvad med el-tilslutning til pumpen? Det er forhåbentligt et ordentligt kabel, og ikke en lang 2x0,75 mm2 forlængerledning.


Søren O

Hej Søren

Der sidder ca. 20m 3x1,5 gummikabel fast på, så ingen problemer her. Den startede fint op 1. gang, men efter en slukning ( kaffe mv.) , satte den ikke tryk. Vi hev skidtet op og prøvede i en spand. Heller ikke.. Først efter slanger kom af, kom der liv. Derfor formoder jeg klappen ( kontra ) har hængt eller hvad det kan være ?? - men vi leger da videre i morgen.  


 

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis