Savsmuldsblokke

Bolig
Bolig
Postnr:
Bolig Bolig

Hej 

Jeg er i gang med at købe hus. 

I huseftersyn står at: formur og bagmur er lavet af tegl/kalksandsten.

Sammen med købsaftalen fik jeg gamle tegninger hvor i den ene vises et snit af huset med følgende beskrivelse:

Udv.mur: Gule sten afsluttet m rulleskifte 50 mm rockwool

indv.mur: Savsmuldsblokke

Skillevægge: Savsmuldsblokke

Kunne ikke helt finde ud af hvordan ser sådan en savsmuldsblokke ud og hvad er dens levetid. Det kan ikke være lige så langt som en mursten?

Hvordan kan man tjekke tilstanden? 

Er det ok at have savsmuldsblokke som inv. mur? 

Bygningstegning - SEDC18080113380.pdf

Vh. 

:(

Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr: 8700
Frank Chr. Frank Chr.

Jeg har aldrig hørt om savsmuldsblokke til byggeri (lyder som noget forfærdelig brandbart materiale ligesom celotex-plader eller træbriketter). Men brændte savsmuldsmursten eller tørret lersten med savsmuld eller avner i er velkendte produkter.    

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Det må nok være savsmulds mursten der menes, altså en lersten hvor den iblandes savsmuld. Under brænding forsvinder savsmuld og der er en lettere sten tilbage.  Det er på linje med leca, moler og porebeton. Så det holder lige så længe som alt muligt andet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Bolig
Bolig
Postnr:
Bolig Bolig

Huset er fra 71. 

Teknikeren der har udarbejdet huseftersynsrapporten, siger: det lyder som hårdt byggemateriale når man banker på, men det var ikke muligt at undersøge materialet i forbindelse med eftersynet. 

Bolig
Bolig
Postnr:
Bolig Bolig

Fik lige den mail af teknikeren der har udarbejdet huseftersynsrapporten:

Hej XXXXX

Jeg vil lige berolige dig. Væggene er af tegl. Man anvender nogle gang en lille mængde savsmuld i teglstenene, de får således nogle egenskaber (anderledes fra almindelige.

Se beskrivelse af  savsmuldteglsten:

"Ideen er ganske enkel. Man tilsætter en mindre mængde savsmuld i det ler, der skal brændes til mursten. Når leret herefter brændes i de varme ovne, brænder det tilsatte savsmuld af. Det giver en mursten med mange bitte små huller og porer. En mursten, der er lige så stærk som en konventionel sten, men som giver et bedre indeklima, er lettere og derfor forbedrer arbejdsmiljøet på byggepladserne, og som reducerer CO2-udslippet fra teglværket med 30%. Teglværkerne kalder den savsmuldsstenen."

Der er altså kun tegl tilbage i stenene...

Med venlig hilsen
XXXXXXXXXXX

ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Så husker jeg ikke så ringe endda. Det er da rart at demensen ikke helt har overtaget endnu.  

m.v.h. Erik
Orla Nautrup
Orla Nautrup
Postnr: 7870
Orla Nautrup Orla Nautrup

Hvis man nu ser på snittegningen, ser man at det er blokke og altså ikke teglssten/savsmuldssten der er anvendt.

Det kan være et lokalt produkt, så spørg nogen ældre håndværkere der ved noget om dette i lokalområdet.

ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

De blev også lavet som blokke så vidt jeg huske 20x20x10 cm men på samme måde. Det ligner i størrelse de blokke man brugte til Baumadæk. Altså lagde op i en bue i f.eks. staldbygninger. 

m.v.h. Erik
Vil du være med? Log ind for at svare.