Kommentarer til projekt: Cirkulationspumpe uden cirkulationsrør

Her samles kommentarer til projektet: Cirkulationspumpe uden cirkulationsrør

Kommentarer vises både her og på projektet.
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når der ikke er noget cirkulationsrør, ja så kan vandet kun løbe ud til dine tapsteder. Hvis der skal cirkulation på det varme vand, skal der være et rør ved dit tapsted, som det vsrme vand kan løbe tilbage til vandvarmeren i. Så en cirkulationspumpe hjælper ikke.

3-4 minutter for at få varmt vand er lang tid. Er rørene slet ikke isolerede?


Søren O

Er der to cirkulationspumper? En til centralvarmen og en (mindre) til det varme vand. Et billede af systemet uden kappe på, så men kan se, hvad der indeni, ville være fint.


fase

I sådan en situation ville jeg selv overveje at få trukket helt nye isoleret (pex)rør. Fordi 3-4 min inden der er varmt brugsvand = vandspild på i hvert fald 40-50 liter (ved normaltryk) hver gang der på ny tappes varmt vand. Med mindre vandet ikke løber ualmindeligt langsomt. 

Hvor langt er der til nærmeste og fjerneste tappested fra vvb/gasfyr.?  

Ps. Hvis det ender med cirkulations installation af det varme brugsvand, kan man få intelligente cirkulationspumper der kun cirkulerer vandet efter ens forbrugsmønster. 

Ja det er ret sikkert at der ikke er noget cirkulationsrør, men som Fabrin skriver, lad os se nogle billeder / høre lidt mere om 2 cirkulationspumper.


Søren O
Annonce

Hej igen 


Jeg kan ikke rigtig få kappen af (jeg er bange for at skille noget af, jeg ikke umiddelbart kan samle igen). Jeg har dog forsøgt at tage et billede nedenfra. 

Vores vvs'er fortalte os, at der er én pumpe til varmesystemet. Ingen til brugsvandet. 

Jeg vil tro, at der er cirka 2 meter til det nærmeste tapsted (en håndvask i samme rum, som varmvandsbeholderen står i). Og der er cirka 10 meter til det fjerneste tapsted (vores badeværelse på 1. sal). 

Hmm.. Det er vist en stor omgang, hvis der skal trækkes et nyt cirkulationsrør. Er det ikke? 


Igen, tusind tak for al jeres hjælp. 

Når der ikke er en pumpe til det varme vand, har du ingen cirkulation. Om det er en stor omgang at trække et rør til cirkulation afhænger af hvor besværligt det er at komme fra kedel til 1. salen


fase

Der er nu noget galt når det tager 3-4 minutter før vandet er varmt efter kun ca. 10 m rør. Skal du til at skifte nuværende rør, er det selvfølgelig oplagt at trække en cirkulationsledning.


Søren O

Hvor meget tryk er der på det varme brugsvand? Hvor lang tid tager det at fylde fx. en 12 eller 18 liters spand ?

Jeg kan her fylde en 12 liters vandkande på 31 sek.

Jeg mener at normen siger 10,0 liter pr. minut.


Søren O
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis