Gasfyr løber

Vores gasfyr står og løber. Har fundet ud af at det er denne ventil den er gal med. Den lader til at lukke vand ud fra anlægget.

Må man selv skifte den? Og hvad hedder den? Synes umiddelbart den ser ud til at være simpel at skifte...

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er en sikkerhedsventil, sidder sikkert på koldtvandssiden af din varmtvandsbeholder. Prøv at dreje den grå plasthætte. Hvis der inter sker, så afmonter plasthætten. Under hætten idder sikkert en lille vippearm som så skal aktiveres. Der er for at skylle urenheder ud af ventilen, i håb om at den igen vil lukke tæt.

Lykkes det ikke at få ventilen til at lukke tæt (ventilen skal dryppe lidt mens koldt vand varmes op- efter f.eks. bad), så skal den skiftes. Jeg tror ikke at du selv må skifte den, men der er ikke noget vanskeligt i det. 

Jeg vil anbefale en sikkerhedsventil i 6 bar udgaven. Husk at få fat i noget pakgarn og paksalve, eller teflontape. (Vil anbefale pakgarn og paksalve).


Søren O

For en gangs skyld er der et tydeligt billede måske lige tæt på, for det er ikke til at se, hvad det drejer sig om, beskrivelsen fortæller heller ikke ret meget. Skal vi gætte på, at det er sikkerhedsventilen til det varme vand, så skal den dryppe, når der lukkes koldt vand på varmtvandsbeholderen. Den skal ikke lukke vand ud hele tiden. Hvis den gør det er den måske kalket til. Under den grå hætte er der noget der ligner et håndtag. Prøv at aktivere det og se om du kan få ventilen tæt.

Kan du ikke vise et billede, der viser, hvor ventilen er monteret gerne med de tal der står på enden af det grå dæksel. Det viser noget om det er varmtvands-(6 eller 10 bar) eller centralvarme sikkerhedsventilen(2,5 bar).


fase

Den løber konstant. 

Jeg kan dreje på den grå hætte, så åbner den og lukker vand ud. Og den hopper selv tilbage når jeg slipper - noget fjeder aktivering. Men den lukker altså ikke helt. Hidtil har den fungeret som beskrevet, med at lukke lidt ud når fyret kører.

Jeg tager lige et billede mere i morgen tidlig, fra den anden vinkel. 


Hvis du ellers har skyllet ventilen ordentligt igennem, er der kun at få den skifter. En ny kan købes for under kr. 200,-


Søren O

Tak, jeg lukker vel bare vandet af anlægget, skruer lortet af og en anden på. Mener faktisk jeg har garn og salve, ellers køber jeg det lige med.

Den sidder på koldtvandssiden og er på 10 bar.. Ved ikke om man kan se det på billedet her...

Annonce

Det ligner at det er sådan et sikkerhedsagregat her.. Skal man have hele agregatet, eller kan man nøjes med at købe en sikkerhedsventil?

Sikkerhedsagregat:
https://www.lavprisvvs.dk/Varme-Varmtvandsbeholdere-Tilbehoer--Metro-sikkerhedsaggregat-paa-10-bar-216811.html

Sikkerhedsventil:
https://www.lavprisvvs.dk/VVS-Roer-Fittings-Ventiler-Stophaner-Sikkerhedsventiler--Frese-sikkerhedsventil-3-4-10-bar-175460.html

Du kan nøjes med at lukke for koldvandstilførslen til varmtvandsbeholderen. Der sidder en ventilstophane på røret lige ved siden af sikkerhedsventilen - luk den. Er der så ikke også en slangestuds og en ventil til slangestudsen? Der sætter du en slange på, og så til afløb med den anden ende af slangen. Så åbner du for slangen, og trykket på varmtvandsbeholderen går ud i slangen. Det rigtige er at tømme varmtvandsbeholderen helt - luk lige op for en varmtvandshane, så beholderen kan suge luft. Når beholderen er tom, kan du skifte sikkerhedsventilen.

Efter udskiftning af sikkerhedsventilen lukker du for tømmeslangen og åbner igen for koldvandsførsel. Husk at holde øje med den åbne varmtvandshane.

Du behøver ikke at skifte hele sikkerhedsaggregatet.


Søren O

Citat Søren O.:  "Husk at holde øje med den åbne varmtvandshane" Hold denne åben under opfyldning indtil der ikke kommer mere luft ud. Det kan godt sprøjte lidt fra håndvask når der kommer luft blandet med vand. Bagefter er det godt at rense sien under vandhane. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Og lige på den model er Sikkerhedsventilen skruet på gevindet uden garn og salve, der sidder en o-ring i stedet. 

Hvis du bruger garn og salve skal du være omhyggelig, der er ikke ret meget gevind at pakke på.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

OK, tak for alle jeres råd! Jeg bestiller en ventil og ser om ikke det er til at hitte ud af. Synes I er kommet med nogen rigtig gode beskrivelser.

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis