Massiv fyrgulv på beton i skur?

Hej

Har et skur der måler 420x175 cm indvendig som skal bruges som anneks. Gulvet er støbt og er måske 30 cm over jordniveau og virker helt tørt. Resten af huset er med fyrretræsplanker som jeg så gerne vil lægge derude også.

Kan jeg bare lægge dem direkte på gulvet hvis dette er plan nok? Eller skal jeg lægge dampspærre og termoplader under? 

Hej Har et skur der måler 420x175 cm indvendig som... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvilket træ bruger man til strøer? Skal man lægge dampspærre under strøerne? 

Lad nu vær at forvirre manden yderligere 😊. Massiv gulv på strøer er også en mulighed, men du mister mininimum 5-6 cm lofthøjde

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
JennerHolm skrev den 11-08-2018 12:52:11

Hvilket træ bruger man til strøer? 

Fx. reglar 45 x 95 gerne i T1 kvalitet - fyrretræ (hvidt træ) = færre og mindre knaster.   

 

Så er du oppe på minimum 12 cm minus i lofthøjde. 

Tror stadig den bedste løsning for dig bliver et svømmende gulv. Også kaldt et klikgulv.

Ved ikke lige hvad der er sket i de xl og bauhaus du har været i, for det er helt almindelige gulve, der dagligt langes over disken.

Hvis du roder dig ud i at få mindre lofthøjde, så brug kertostrøer. De fylder mindre end en regle, er rette og beregnet til opgaven

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Uddybning: Man får det samme (eller bedre = større hvileflade) målresultat ved at lægger og fastgør reglar på den bredeste flade mod betongulvet selvfølgelig med rawplugs.   


Jeg har nu været i XL-Byg og fremvise billeder osv. for en der vidst havde forstand på det.

Han anbefalede følgende løsning:


Nederst dampspærre. Ovenpå dette 39 mm strøer for hver 40-50 cm (rummet er 175 cm bredt og 420 langt og gulvet skal lægge på den korte led i rummet, så strøerne lægges på den lange led) og 45mm rockwool mellem strøerne. Som gulv bruges ubehandlede massive fyrplanker (ca. 22 mm tykke og 13 cm brede), som bliver skruet fast med plata-flex skruer og så sæbebehandlet. Gulvplankerne koster kun 180 m2, så det lyder ikke galt.

Hvordan synes I det lyder? 

Mener man altid lægger gulve (og lofter) i samme retning som tagrender - altså på langs i bygningen.    

Glemte lige - dampspærre (alu) under gulvbrædderne som her, og ikke som XL-Byg-manden anbefaler.   

JennerHolm:

Hvad du har fået anbefalet kan lade sig gøre, men husk at de massive fyrreplanker ikke må slås helt sammen under lægningen.

Husk ekspansionsfuge mellem plankerne, og hvert gulvbræt skal fastgøres omhyggeligt til underlaget.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis